Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Professionaliseren van jouw bedrijf: wat doe je dan?

Professionaliseren van jouw bedrijf: ken je die uitdrukking? We moeten professioneler werken! Nu vraag ik me af wat je dan wil of moet. In dit artikel probeer ik daar duidelijkheid over te scheppen.

Wartaal

Wanneer ik een spreekbeurt hou voor 10 personen over groente en ik vertel dat het daarover gaat, dan denkt elk van die 10 mensen aan een verschillende soort groente. Ik ben dus niet helder genoeg. Wanneer ik een spreekbeurt hou over spruitjes, dan heeft iedereen hetzelfde beeld. Dat is nu een eenvoudig voorbeeld. Maar o wee wanneer je in managementwartaal gaat roepen dat je duurzaamheid wilt, dat je maatschappelijk verantwoord wilt ondernemen of dat je meer transparantie wilt binnen de organisatie: geloof me dat niemand weet waar jij het precies over hebt. En op dat niveau ligt ook het woord: professionaliseren. Wat voor beeld krijgen jouw medewerkers, wanneer je roept dat je een professionaliseringsslag wilt gaan maken? Ik heb een paar ideeën:

  • Ze knikken ja en denken ’t zal wel
  • Ze voelen zich aangesproken: dus we werken nu niet professioneel?
  • Het associeert dat je nu wel wat amateuristisch bezig bent misschien
  • Ze hebben vaker dit soort termen gehoord en net als de meeste stormen: ze waaien wel weer over!

Mijn conclusie: wees specifiek.

Professionaliseren van jouw bedrijf

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Wat betekent het?

Wat het betekent is in elke situatie anders. Maar ik wil wat zaken duiden:

  • We willen de bedrijfsprocessen efficiënter inrichten (welke bedrijfsprocessen, wat wil je dan efficiënter inrichten?)
  • We willen meer vakmanschap in huis halen (beter opgeleide mensen aannemen of de huidige medewerkers verder scholen)
  • We zijn binnen onze organisatie weleens te informeel en we willen zakelijker met elkaar omgaan
  • Er wordt veel geritseld buiten de gangbare processen om en daar willen we van af
  • We willen heldere afspraken maken over planning, levertijd etc.
  • We willen grip op het proces van verkoop, inkoop en productie

Associatie: deden we het dan niet goed?

Wanneer je zegt dat je gaat professionaliseren, dan associeert dat met amateurisme. Alsof je vroeger maar wat ‘raak’ deed samen. Dat is helemaal niet waar. Vroeger zat jouw bedrijf in de pioniersfase. De orders werden genoteerd achter op de sigarendoos. De pionier/ondernemer wist precies hoe het zat, die maakte je ook niks wijs.
Maar nu is jouw bedrijf groter geworden. Nu werk je wellicht met een ordersysteem en moet je van alles invoeren. Het wordt wat bureaucratischer daardoor, maar je heb ook andere managementinformatie nodig dan vroeger.
Dus wat mij betreft heb je nooit amateuristisch gewerkt. Maar ik onderken dat jouw organisatie wellicht in een nieuwe fase komt, waardoor je anders moet werken.

Mijn tips krijg je cadeau

Ik heb een paar tips:

  • Laat het woord professionaliseren achterwege en vertel ineens en concreet wat je wilt veranderen
  • Zet uit je hoofd dat je vroeger iets niet goed gedaan zou hebben
  • Vertel niet wat fout is maar vertel wat je wilt bereiken (ik noem dat behoeftegericht communiceren)

Directie en ondernemers

De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.

Coaching voor ondernemers en directies

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.