Professionaliseren van jouw bedrijf: wat doe je dan?
Professionaliseren van jouw bedrijf: ken je die uitdrukking? We moeten professioneler werken! Nu vraag ik me af wat je dan wil of moet. In dit artikel probeer ik daar duidelijkheid over te scheppen.
Wartaal
Wanneer ik een spreekbeurt hou voor 10 personen over groente en ik vertel dat het daarover gaat, dan denkt elk van die 10 mensen aan een verschillende soort groente. Ik ben dus niet helder genoeg. Wanneer ik een spreekbeurt hou over spruitjes, dan heeft iedereen hetzelfde beeld. Dat is nu een eenvoudig voorbeeld. Maar o wee wanneer je in managementwartaal gaat roepen dat je duurzaamheid wilt, dat je maatschappelijk verantwoord wilt ondernemen of dat je meer transparantie wilt binnen de organisatie: geloof me dat niemand weet waar jij het precies over hebt. En op dat niveau ligt ook het woord: professionaliseren. Wat voor beeld krijgen jouw medewerkers, wanneer je roept dat je een professionaliseringsslag wilt gaan maken? Ik heb een paar ideeën:
- Ze knikken ja en denken ’t zal wel
- Ze voelen zich aangesproken: dus we werken nu niet professioneel?
- Het associeert dat je nu wel wat amateuristisch bezig bent misschien
- Ze hebben vaker dit soort termen gehoord en net als de meeste stormen: ze waaien wel weer over!
Mijn conclusie: wees specifiek.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Wat betekent het?
Wat het betekent is in elke situatie anders. Maar ik wil wat zaken duiden:
- We willen de bedrijfsprocessen efficiënter inrichten (welke bedrijfsprocessen, wat wil je dan efficiënter inrichten?)
- We willen meer vakmanschap in huis halen (beter opgeleide mensen aannemen of de huidige medewerkers verder scholen)
- We zijn binnen onze organisatie weleens te informeel en we willen zakelijker met elkaar omgaan
- Er wordt veel geritseld buiten de gangbare processen om en daar willen we van af
- We willen heldere afspraken maken over planning, levertijd etc.
- We willen grip op het proces van verkoop, inkoop en productie
Associatie: deden we het dan niet goed?
Wanneer je zegt dat je gaat professionaliseren, dan associeert dat met amateurisme. Alsof je vroeger maar wat ‘raak’ deed samen. Dat is helemaal niet waar. Vroeger zat jouw bedrijf in de pioniersfase. De orders werden genoteerd achter op de sigarendoos. De pionier/ondernemer wist precies hoe het zat, die maakte je ook niks wijs.
Maar nu is jouw bedrijf groter geworden. Nu werk je wellicht met een ordersysteem en moet je van alles invoeren. Het wordt wat bureaucratischer daardoor, maar je heb ook andere managementinformatie nodig dan vroeger.
Dus wat mij betreft heb je nooit amateuristisch gewerkt. Maar ik onderken dat jouw organisatie wellicht in een nieuwe fase komt, waardoor je anders moet werken.
Mijn tips krijg je cadeau
Ik heb een paar tips:
- Laat het woord professionaliseren achterwege en vertel ineens en concreet wat je wilt veranderen
- Zet uit je hoofd dat je vroeger iets niet goed gedaan zou hebben
- Vertel niet wat fout is maar vertel wat je wilt bereiken (ik noem dat behoeftegericht communiceren)
Directie en ondernemers
De Steven begeleidt ondernemers en directeuren door training, coaching en sparring.
Bekijk onze diensten
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.