Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Inzetbaarheid medewerkers op de lange termijn

Inzetbaarheid van medewerkers is een belangrijk thema binnen organisaties. In hoeverre zijn jouw medewerkers op de middellange of lange termijn inzetbaar binnen jouw organisatie? Heb je daar zicht op? Hebben jouw leidinggevenden daar zicht op? Heeft jouw medewerker er zelf zicht op? En stimuleer je de medewerker om met dat vraagstuk bezig te zijn?

Duurzaam inzetbaar: waar hangt het vanaf?

Inzetbaar op de lange termijn oftewel duurzame inzetbaarheid hangt niet alleen van gezondheid of vitaliteit af. Natuurlijk is het van belang om daadwerkelijk inzicht te krijgen of iemand op de langere termijn in staat is om zijn of haar werk op een gezonde wijze vol te houden. Discussie is of zijn of haar leidinggevende dat ook moet of mag weten. Met name rond de gezondheid van medewerkers gelden strenge privacy regels. Maar er is meer! Heeft jouw medewerker:

  • De juiste motivatie om zijn/haar werk vol te houden?
  • De juiste competenties, kennis en vaardigheden?
  • Voldoende werkplezier en bevlogenheid op de lange termijn?

Niet alleen de leidinggevende of organisatie heeft hier een verantwoordelijkheid. Ook de medewerker zelf!  Iedere medewerker zou hier, in ieder geval voor zichzelf, zicht op moeten hebben.

Inzetbaarheid medewerker lange termijn

Training duurzame inzetbaarheid

Bekijk de training duurzame inzetbaarheid.

Training duurzame inzetbaarheid

Training inzetbaarheidsbevordering medewerkers

Bekijk de training inzetbaarheidsbevordering voor medewerkers.

Training inzetbaarheidsbevordering medewerkers

Personeelsgesprekken als instrument?

Toch is het voor een organisatie belangrijk om te weten of een medewerker de juiste dingen kan en wil doen. In het verleden zijn daar de ‘functioneringsgesprekken’ of ‘beoordelingsgesprekken’ voor uitgevonden. Een leidinggevende had zich dan een idee gevormd over de medewerker en meestal kreeg de medewerker tijdens het gesprek te horen wat wel en niet goed ging in zijn of haar functioneren. Vaak gaf de leidinggevende ook aan wat verbeterd moest worden en kon de medewerker coaching of een training krijgen. Dit is per definitie een reactieve beoordeling, er wordt terug gekeken op werk uit het verleden en daar eventueel een aanpassing op gemaakt. Deze beroemde Plan-Do-Check-Act cyclus is als autorijden door alleen in de achteruitkijk spiegel te kijken.

Proactieve houding is nodig!

Voor duurzame inzetbaarheid werkt dit niet. Daar moet je met name vooruit kijken. Niet reactief maar proactief. Daarvoor is het nodig dat een medewerker inzicht heeft in de ontwikkelingen van de organisatie, weet welke kant de organisatie op gaat en welke vaardigheden en competenties dan nodig zijn. Samen met inzicht in zijn eigen gezondheid en motivatie kan een medewerker dan zelf bepalen waar hij of zij aan wil werken om ook op termijn werk te hebben wat hij zinvol vindt en goed kan volhouden.

Het functioneringsgesprek kan hiermee omgedraaid worden. De medewerker weet zelf waar hij aan wil werken en gaat met die kennis het gesprek aan met zijn leidinggevende. Samen komen ze dan tot afstemming wat de medewerker gaat doen, eventueel gaat leren om waardevol te zijn voor de organisatie en om het werk ook in de toekomst vol te kunnen houden.

Is jouw medewerker toekomstbestendig?

Centrale vraag is: is jouw medewerker toekomst bestendig? Een verantwoordelijkheid van de medewerker zelf enerzijds maar ook een taak en verantwoordelijkheid voor de leidinggevende en de organisatie.

Gezonde organisaties en teams

Lees onze artikelen over gezonde organisaties en teams.

Gezonde organisaties

Duurzame inzetbaarheid

Bekijk onze dienstverlening op het terrein van duurzame inzetbaarheid.

Duurzame inzetbaarheid

Auteur

Dit artikel is geschreven door: Peter Weustink

Peter Weustink trainer - coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.