Soft skills in de techniek
Training en coaching op het terrein van communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden, samenwerken, meedenken etc. wordt in iedere technische functie, functiegroep steeds belangrijker. Dat geldt in de grotere organisaties maar ook in het midden- en kleinbedrijf.
Onlangs zei een HR-manager van een gerenommeerd installatiebedrijf tegen ons: 'Wij leggen in ons interne beleid vooral de nadruk op gedrags- en ervaringscompetenties'. Een grote autoproducent verwoordde het als volgt: 'ons bedrijf geeft training gericht op de zachtere kant altijd voorrang omdat onze medewerkers uit interesse en nieuwsgierigheid de nieuwste technieken allang op het spoor zijn, willen wij het verschil maken op de markt dan zit dat in factoren als samenwerking, communicatie, resultaat- en klantgericht werken'.
Waarom?
Tijden veranderen, de markt is veranderd, de marktbehoefte is veranderd maar vooral: de consument is veranderd. Er worden nieuwe eisen aan technisch vakmanschap gesteld. Een installatiemonteur wordt geacht professioneel en servicegericht met klanten te kunnen omgaan, met collega's in teamverband te kunnen samenwerken etc.
Communicatietraining voor technici
Bekijk onze training communicatie voor technici.
Sociale en communicatievaardigheden in technische beroepen
Jarenlang is het in stand gehouden dat er onderscheid werd gemaakt tussen vakgerichte training en cursussen (ook vaak de verplichte nummers genoemd) en de additionele trainingen of cursussen gericht op samenwerking, sociale vaardigheden, communicatie en de 'zachtere competenties'. Volgens mij is deze tijd voorgoed voorbij. Wil een organisatie zich doorontwikkelen dan horen de zogeheten additionele trainingen tot het basispakket.
Soft skills in de techniek
Wat versta ik onder soft skills? Soft skills verschillen per functie maar globaal onderscheid ik zaken als:
- Zelfreflectie: inzicht in eigen kwaliteiten, eigenschappen en valkuilen
- Communicatieve en sociale vaardigheden: weet zich goed uit te drukken, kan goed luisteren, komt plezierig over in de communicatie
- Attitude: collegiaal, behulpzaam, gericht op de ander
- Samenwerken
- Een positief-kritische houding t.o.v. de leiding en de organisatie waarvoor gewerkt wordt
- Een zelfstandige werkhouding
- Klantgericht werken, denken en handelen
Persoonlijke ontwikkeling
Bekijk het overzicht met alle trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.