Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Soft skills in de techniek

Training en coaching op het terrein van communicatieve vaardigheden, sociale vaardigheden, samenwerken, meedenken etc. wordt in iedere technische functie, functiegroep steeds belangrijker. Dat geldt in de grotere organisaties maar ook in het midden- en kleinbedrijf.

Onlangs zei een HR-manager van een gerenommeerd installatiebedrijf tegen ons: 'Wij leggen in ons interne beleid vooral de nadruk op gedrags- en ervaringscompetenties'. Een grote autoproducent verwoordde het als volgt: 'ons bedrijf geeft training gericht op de zachtere kant altijd voorrang omdat onze medewerkers uit interesse en nieuwsgierigheid de nieuwste technieken allang op het spoor zijn, willen wij het verschil maken op de markt dan zit dat in factoren als samenwerking, communicatie, resultaat- en klantgericht werken'.

Waarom?

Tijden veranderen, de markt is veranderd, de marktbehoefte is veranderd maar vooral: de consument is veranderd. Er worden nieuwe eisen aan technisch vakmanschap gesteld. Een installatiemonteur wordt geacht professioneel en servicegericht met klanten te kunnen omgaan, met collega's in teamverband te kunnen samenwerken etc.

Softskills in de techniek

Communicatietraining voor technici

Bekijk onze training communicatie voor technici.

Communicatie voor technici

Sociale en communicatievaardigheden in technische beroepen

Jarenlang is het in stand gehouden dat er onderscheid werd gemaakt tussen vakgerichte training en cursussen (ook vaak de verplichte nummers genoemd) en de additionele trainingen of cursussen gericht op samenwerking, sociale vaardigheden, communicatie en de 'zachtere competenties'. Volgens mij is deze tijd voorgoed voorbij. Wil een organisatie zich doorontwikkelen dan horen de zogeheten additionele trainingen tot het basispakket.

Soft skills in de techniek

Wat versta ik onder soft skills? Soft skills verschillen per functie maar globaal onderscheid ik zaken als:

  • Zelfreflectie: inzicht in eigen kwaliteiten, eigenschappen en valkuilen
  • Communicatieve en sociale vaardigheden: weet zich goed uit te drukken, kan goed luisteren, komt plezierig over in de communicatie
  • Attitude: collegiaal, behulpzaam, gericht op de ander
  • Samenwerken
  • Een positief-kritische houding t.o.v. de leiding en de organisatie waarvoor gewerkt wordt
  • Een zelfstandige werkhouding
  • Klantgericht werken, denken en handelen

Training soft skills

Dit artikel is geschreven in de serie over soft skills.

Training soft skills

Persoonlijke ontwikkeling

Bekijk het overzicht met alle trainingen gericht op persoonlijke ontwikkeling.

Persoonlijke Ontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.