Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Peergroeponderwijs opzetten?

Wil je op school peergroeponderwijs opzetten? Wat is een peergroep en waar moet je aan denken? Wanneer zet je peergroeponderwijs op en waarom?

Definitie

Een peergroep is in feite een groep van ontwikkelingsgelijken die qua begaafdheid op elkaar afgestemd zijn.

Waarom peergroeponderwijs?

We willen allemaal dat onze leerlingen iets leren en met plezier naar school gaan en daar horen ook onze (hoog)begaafde leerlingen bij. Het kan zijn dat (hoog)begaafde leerlingen die met de reguliere lessen compacten en verrijken toch nog niet voldoende op hun niveau worden aangesproken. Er is voor hen dan geen sprake van leermomenten. Ze leren dan ook niet welke vaardigheden er nodig zijn om tot leren te komen. Ze weten en leren niet welke gevoelens bij het leren leren horen. Komen ze in een situatie waarin ze te maken krijgen met leren dan weten ze niet hoe ze hiermee om moeten gaan en haken ze vaak af.

Peergroep

Hoogbegaafdheid op school

Dit artikel is geschreven in de serie: hoogbegaafdheid op school.

Hoogbegaafdheid op school

Webinar

Wil je meer informatie? Volg dan onze webinar die wij verzorgen voor ouders van hoogbegaafde kinderen.

Webinar bekijken?

Training & coaching voor HB-ers

Bekijk al onze trainingen voor hoogbegaafde personen.

Coaching HB-ers

Leren leren

Leren leren gebeurt veelal in de plusklas of peergroeponderwijs. Het onderwijs wordt afgestemd op leerbehoeften van de (hoog)begaafde leerling en we laten de leerling in zijn/haar zone van naaste ontwikkeling werken. Niet alleen het lesstofpakket wordt hierop afgestemd maar ook de begeleiding wordt afgestemd op de leerbehoeften van de leerling. 

Vaardigheden?

Aan welke vaardigheden en doelen kun je in de plusklas of peergroeponderwijs werken? Ik noem een aantal zaken die voor de leerlingen van belang zijn:

  • Eigenaarschap en het stellen van persoonlijke leerdoelen
  • Weten welke talenten je hebt en werken vanuit je talent en kracht om je eigen leerdoelen te halen
  • Aanleren van vaardigheden en leren van meta-cognitieve denkvaardigheden om naar hun leren en ontwikkeling te kijken
  • Het aanleren van werk- en leerstrategieën zodat zij deze kunnen ontwikkelen en inzetten
  • Leren om naar jezelf en anderen te kijken vanuit positieve gedachten en mindset van groei
  • Het aanleren van vaardigheden om onderzoek te doen en daarbij inhoudelijk passende onderzoeksvragen kunnen stellen
  • Leren en ervaren welke inspanning het vraagt om een taak af te maken en te volbrengen
  • Werken en leren met ontwikkelingsgelijken, werken en leren  met respect voor iedereen

Een plusklas of peergroep wordt vaak opgezet om (hoog)begaafde kinderen voor een dagdeel per week meer uitdagend onderwijs te bieden

Haal meer uit je begaafde leerlingen

Laat ze leren op een manier die bij ze past. Laat ze buiten hun comfortzone werken en leer ze strategieën toepassen die hen verder helpen. Leer ze inzicht krijgen in hun sterke en zwakke kanten. Stuur op proces en product en leer ze vaardigheden om probleemoplossend te kunnen werken. Stel coachingsvragen die de leerling aan het denken zetten. Het begeleiden en coachen van leerlingen in de plusklas/peergroep is iets wat de gehele school aangaat.

Past een peergroep bij je?

Wil je weten of een peergroep of plusklas bij jouw school past?

Zijn jullie die school die...

  • Op een interactieve manier betrokken wil worden bij het leerproces?
  • Meer wil weten over het signaleren en diagnosticeren van begaafde leerlingen?
  • Het verschil wil weten tussen een begaafde leerling en een intelligente leerling?
  • Het verschil wil weten tussen een talentvolle leerling en een leerling met een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Een doorgaande lijn binnen de school nastreeft en wil waarborgen?
  • Vaardigheden wil ontwikkelen en bereid is om met een andere blik naar de leerling te kijken?

Wat kan De Steven voor je doen?

  • Opzetten van plusklas of peergroeponderwijs.
  • Begeleiding en/of coaching van de plusklas- of peergroepleerkracht.
  • Ondersteuning en begeleiding bij het opzetten van lessen voor de plusklas of peergroeponderwijs.

Luister en zie mij (E-book in pdf)

Luister en zie mij is een stappenplan voor het voeren van een diagnostisch gesprek met (hoog)begaafde kinderen.

Voorkant boek

Luister en zie mij

Gesprekskaarten over hoogbegaafdheid

Het doosje HB-gesprekskaarten helpt je kinderen, die mogelijk kunnen presteren op (hoog)begaafd niveau, te ontdekken.

Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld voor scholen, leerkrachten, ouders en iedereen die in gesprek wil gaan over het signaleren van hoogbegaafde kinderen.

Gesprekskaarten HB

Gesprekskaarten over HB

Auteur

Dit artikel is geschreven door Annita Smit.

Annita Smit coach


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.