Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Levendig  presenteren: hoe doe je dat?

Een levendige presentatie houden: hoe doet je dat? Het is belangrijk om jouw publiek een levendige presentatie voor te schotelen.  Een presentatie die niet op een levendige manier gebracht wordt is de doodsteek voor jouw optreden. Een aantal zaken zijn van belang. In dit artikel geef ik je een aantal tips.

Afwisseling

Een levendige presentatie kenmerkt zich door afwisseling. Afwisseling in toon, afwisseling in intonatie, door gebruik te maken van ruimte: kortom er gebeurt het een en ander tijdens jouw presentatie. Een levendige presentatie houdt de aandacht van de toehoorder makkelijker vast. Als jij levendig kunt presenteren heb je al de helft gewonnen. Uiteraard kan ook jij leren een presentatie levendiger te maken. Stemoefeningen kunnen daarbij helpen, maar ook jouw voorbeelden beeldend maken brengen je presentatie tot leven. We onthouden beelden beter dan abstracte getallen. Nodig je publiek uit tot interactie. Zo zorg je ervoor dat jij het publiek erbij betrekt. Het komt de levendigheid van uw presentatie ten goede. En maak gebruik van de ruimte die je tot je beschikking hebt. Ga niet achter een spreekgestoelte staan, maar loop over het podium zodat er beweging ontstaat. Je moet overigens wel zorgen dat je niet als een razende Roeland over het podium rond rent. Probeer er een balans in te vinden en gebruik de ruimte als jouw presentatie dit toelaat.

Levendig presenteren

Leerdoelen spreken in het openbaar

Bekijk andere leerdoelen voor de training effectief presenteren of spreken in het openbaar.

Bekijk de leerdoelen

Training spreken in het openbaar / presenteren

Bekijk de trainingen: spreken in het openbaar en effectief presenteren.

Training effectief presenteren

Contact met jouw publiek

Waar moet je op letten? Het contact met jouw publiek is essentieel voor een goede presentatie. Als je regelmatig tijdens uw verhaal jouw publiek “scant” dan kun je zien of je publiek betrokken is of niet. Signalen kunnen zijn: rumoer in de zaal, gepraat onderling, bezig zijn met de telefoon, maar ook dat het publiek niet reageert op je vragen. Als je net begint met presenteren is dit een lastig onderdeel, omdat je niet gewend bent voor een publiek te staan. Het publiek aankijken kan dan erg eng zijn. Toch is het oogcontact en de interactie met je publiek noodzakelijk om jouw toehoorders bij je verhaal te betrekken en je kernboodschap over te brengen. Naarmate jij vaker voor een publiek staat zul je merken dat je vrijer wordt in jouw presentatie en dat het contact zoeken je makkelijker af gaat. Al doende leert men immers. Maar echt je stem gebruiken of lichaamstaal inzetten om jouw verhaal te ondersteunen voelt als een volgende stap. Het voelt eerst enorm overdreven. Of er wordt gezegd: “ja maar, ik ben mezelf nu toch helemaal niet?”. Het voelt als acteren. In het begin. Maar als jij in de kroeg staat met vrienden gedraag jij je toch ook anders als dat jij op je werk zit te vergaderen? Tenminste, dat hoop ik. Maar ben je dan jezelf niet meer? Je past je aan de omstandigheden aan. Meer niet.

Afgeleid door het publiek

Afgeleid door het publiek? Hoe voorkom je dit? Een nachtmerrie voor iedereen die een presentatie moet houden. Het publiek wordt onrustig, begint onderling te praten, is vooral bezig met zijn of haar telefoon. Kortom: jij krijgt de indruk dat er helemaal niet meer naar jou geluisterd wordt. Dat hoeft trouwens helemaal niet aan jou te liggen. Er kan iets onverwachts zijn gebeurd. Er komt alsnog een laatkomer binnen of iemand wordt weggeroepen. Zeker als jij op een fel verlicht podium staat kun je niet altijd zien wat er in de zaal gebeurd. Het beste is om op problemen of storingen in te gaan. Probeer ze op te lossen en ga daarna rustig verder. Heb jij het idee dat de aandacht verslapt dan kun je proberen de zaal er weer bij te betrekken. Dat kan door een grapje of door een anekdote te vertellen of door interactie te zoeken met je publiek. Interactie met je publiek kun je krijgen door een vraag te stellen bijvoorbeeld of te vragen naar de mening van het publiek. In ieder geval iets onverwachts. Dat triggert jouw toehoorders en zorgt voor hernieuwde aandacht. Blijft het onrustig, dan kun je de onrustmakers verzoeken de zaal te verlaten, omdat jij op deze manier je werk niet goed kunt doen. Hiermee voorkom je dat er steeds meer mensen afgeleid worden en kun jij verder met het publiek dat wel geïnteresseerd is. Dit laatste is wel een uiterste maatregel. En als je durft kun je zelfs vanaf het podium de onruststoker aanspreken.

Spreken in het openbaar / effectief presenteren

Individuele training kun je volgen op locatie Amersfoort / Hoogeveen of online.

Voor groepen maken wij graag een offerte.

Training spreken in het openbaar

Open inschrijving Amersfoort of Hoogeveen

Vijf keer per jaar verzorgen wij de training spreken in het openbaar / effectief presenteren op basis van open inschrijving in groepsverband.

1-daagse training

Auteur

Dit artikel is geschreven door Gea van der Veen.

Gea van der Veen: presentatietrainer, spreekcoach, verliesexpert


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuw: online training hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen

Hoogbegaafd online training

Heb jij je wel eens stiekem afgevraagd of je misschien hoogbegaafd bent? Of heb je daar enigszins een vermoeden van? En hoe kwam je dat op het spoor? Omdat je vastliep in je werk, in een arbeidsconflict, in je communicatie of in het omgaan met tijd? Of merk je dat je soms ergens in vastloopt zonder dat je precies begrijpt waarom?

Deze training is bedoeld voor jou als je jouw hoogbegaafdheid verder wilt ontdekken en verkennen en wanneer je daarin nog zoekende bent.

De training bestaat uit 12 video’s (totaal ca. 4 uur) en opdrachten die je uitnodigen om stil te staan bij je ervaringen, je manier van denken en voelen en de uitdagingen waar je als hoogbegaafde vaak tegenaan loopt. Elke module bevat theorie en reflectievragen.

Meer informatie over de training

De nieuwste podcast

Podcast over hoogbegaafdheid

Hoogbegaafdheid ontdekken en herkennen: een gesprek met Annita Smit en Jan Stevens

Maak kennis met de trainers van de online training “Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen”.

In deze aflevering gaan Annita Smit en Jan Stevens in gesprek over hoogbegaafdheid, niet als label maar als lens. Deze podcast namen we op als voorbereiding op onze online training Hoogbegaafdheid ontdekken en verkennen, zodat je kunt kennismaken met ons als trainers en met onze manier van kijken.

We praten over kinderen die anders denken, voelen en leren, over ouders die zoeken naar erkenning en over volwassenen die zich nog steeds “anders” voelen.
Een gesprek vol herkenning, waarin het niet draait om theorie maar om menselijkheid, praktijkverhalen en grote passie voor het vak.

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.