Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vertrouwen is goed, controle is beter

Vertrouwen is goed, controle is beter

Vertrouwen is goed, controle is beter. Die uitdrukking is waarschijnlijk zo oud als de wereld. In ieder geval stamt de uitdrukking uit het ‘meten is weten-tijdperk’. We hebben even gedacht dat we alles moesten meten en dat we alles moesten weten.

Wat ermee bedoeld wordt, is dat je de medewerker beter kunt controleren dan dat je de medewerker de ruimte en de verantwoordelijkheid geeft om de taken naar eigen inzicht uit te voeren.

Vaak is het een tegenhanger op een ontwikkeling waarbij vrijheid is ontaard in anarchie en waar organisaties zijn vastgelopen in vrijblijvendheid, open eindjes en onduidelijkheden. In dit artikel probeer ik wat misverstanden weg te nemen over deze aloude uitdrukking.

Wat is controleren?

Controleren is soms een beladen woord. Maar in feite is het een kwaliteit. Wat gebeurt er wanneer je controleert?

  • Je ziet erop toe dat de taken worden uitgevoerd zoals afgesproken
  • Je controleert de voorraden nog even in het magazijn
  • Je checkt of alles klopt volgens planning
  • Je wilt fouten voorkomen en daarom doe je nog een laatste check

Controleren en bewaken

Misverstanden

Toch zijn er misverstanden rond de uitdrukking: 'vertrouwen is goed, controle is beter'.  Waarom? Alsof vertrouwen en controle twee dingen zijn die los staan van elkaar. Ik begin maar eens bij misverstand rond het woord vertrouwen. Vertrouwen is dat je geconstateerd hebt dat een medewerker zijn taak goed uitvoert, zijn verantwoordelijkheden goed invult en op de juiste manier met zijn bevoegdheden omgaat. Vertrouwen heeft dus niets te maken met:

  • Kijk maar wat je doet, doe maar wat raak
  • Je moet iemand maar vertrouwen geven (dat wil zeggen: loslaten, niet teveel mee bemoeien) tot het tegendeel blijkt
  • Ik mag toch aannemen dat hij/zij het goed oppakt (je moet niets aannemen, je moet geconstateerd hebben)

Wat ik duidelijk wil maken is dat je ook vertrouwen krijgt door controle. Wanneer je bij herhaaldelijke controle merkt dat het proces goed verloopt, dan is loslaten veel gemakkelijker.

Misvatting over controleren

Ook over controleren bestaan misverstanden. Soms wordt gedacht dat controle van werkzaamheden een gebrek is aan vertrouwen in de medewerker. Dat kan! Zeker wanneer de leidinggevende zich als controlefreak manifesteert. Dan praat ik over overmatig en onnodig controleren. En om bij de slogan te blijven: 'overmatig controleren, leidt tot wantrouwen'.

Echter: controleren hoeft niet negatief te zijn. Sterker nog: je kunt er niet geheel zonder. Controles kunnen plaatsvinden op kwaliteit, hygiëne, veiligheid, juistheid van gegevens maar ook op bestuur of correctheid van rapportages en verslaglegging. Een ander misverstand kan zijn dat je de verantwoordelijkheden ontneemt wanneer je controleert. Dat is niet het geval namelijk.

Het gaat om leiderschap!

De ontstane misverstanden hebben te maken met leidinggeven vanuit het top-down model oftewel vanuit de ouderrol waarbij de medewerker zich betutteld voelde of onzeker werd wanneer hij/zij op fouten werd aangesproken of gecorrigeerd. De toonzetting bij correcties en controles is dus wel erg belangrijk. Lees ook mijn artikel over volwassen leiderschap.

Leiderschapsontwikkeling

Bekijk onze trainingen gericht op leiderschap.

Leiderschapsontwikkeling

Verantwoorden is controleerbaar zijn

Controle kan te maken hebben met verantwoorden. Wanneer je verantwoordelijkheden draagt, moet je je ook kunnen verantwoorden. Wanneer je verantwoordelijkheid neemt, ben je ook aanspreekbaar op jouw verantwoordelijkheid. En als je niks te verbergen hebt, is het ook controleerbaar hoe jij je verantwoordelijkheid hebt ingevuld.

Ik formuleer het nog stelliger: wanneer je je verantwoordelijk voelt, wil je zelf ook nalatigheid, slordigheid, fouten of onvolkomenheid voorkomen. Dus ook hier wil ik graag duidelijk maken dat controle kan bijdragen aan vertrouwen.

Waarom belangrijk?

Controles op de werkvloer zijn vaak noodzakelijk om fouten te voorkomen, te zorgen dat die kwaliteit wordt geleverd die je beoogt en om te zorgen dat die normen worden behaald die jouw organisatie graag wil behalen.
Controleren heeft dus niets te maken met wantrouwen of met iemand niet vertrouwen.
Controleren heeft te maken met het feit dat er meerdere mensen verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit waar je voor staat. Bovendien is het een vorm van zelfbescherming. Je staat er niet alleen voor op deze wijze. Ook al heb je na controle geconstateerd dat een productie voldoet aan de norm, er is nu een collega die dezelfde controle nog een keer doet. Ik kan het ook anders formuleren. Wie te vertrouwen is, laat zich graag controleren. Er is immers niets te verbergen.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.