Was ik ook maar gewoon!
Was ik ook maar gewoon! Een hartverscheurende kreet van een jongen die hoogbegaafd en hoogsensitief is, en constant het gevoel heeft dat hij "anders" is dan zijn leeftijdsgenoten. Zijn gedachten, gevoelens en belevingen wijken af van de norm, en dit maakt hem ongelukkig. Maar hoe komt dat eigenlijk?
Het verhaal van Erik
Het verhaal van Erik is er een van uitzonderlijke intelligentie. Al op de basisschool kon hij moeiteloos meekomen met zijn klasgenoten. Terwijl andere kinderen buiten speelden en ravotten, verkoos Erik liever de wereld van boeken. Stiekem sloop hij naar de studeerkamer van zijn vader, waar hij de boeken streelde en zich nestelde in pappa's stoel. Letters en woorden waren zijn vrienden, en zijn woordenschat groeide met de week. Al op jonge leeftijd merkte hij dat zijn taalgebruik afweek van dat van andere kinderen, en schrijven werd al snel een geliefde bezigheid. Toch hield hij zijn schrijfsels vaak verborgen, soms uit schaamte.
Al wakker?
Ben je al wakker? Merk je dat je net zo bent als Erik? Zoek dan eens uit wat je talent is! Voorkom de neerwaartse spiraal! Ga je talent inzetten en benutten! Mogen wij je van dienst zijn?
Coaching en training: voor HB-ers
Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.
Meer informatie? Bel meteen!
Doe de HB-test!
Wil je meer inzicht in jouw kwaliteiten en valkuilen als hoogbegaafd persoon? Doe dan online onze test.
Aan te schaffen via de webshop!
Hoogbegaafd: gave of probleemgeval
Bestel het e-book <pdf> met als titel: hoogbegaafd: gave of probleemgeval.
Meer info via de webshop.
Aansluiting missen
Erik had weinig aansluiting bij leeftijdgenoten. Hij luisterde graag naar muziek maar dat was meestal muziek die zij niet leuk vonden. Hij had interesse in zaken die leeftijdgenoten niet interesseerden. Erik las liever een boek en trok zich graag terug.
Zin van het leven
Al jong dacht hij diep na over zingeving. Het maakte hem ook vaak bang. Bang om zijn vader te moeten missen of zijn moeder. Bang voor oorlog of voor brand. Bang voor inbrekers of voor een overval. Bang voor pijn en verdriet. En Erik zocht weer verder in alle hoeken en boeken. Hij zocht antwoorden op de waarom-vraag. Waarom is er lijden? Waarom hebben mensen pijn? Waarom worden kinderen gepest?
Stemmingswisselingen
Erik had wel vaak stemmingswisselingen. Hij was dan zo verdrietig en soms ook neerslachtig. Hij wist wel dat hij veel begreep en begrijpen kon. Maar soms dacht Erik: ‘begreep ik het maar niet’ of ‘kon ik ook maar zo zijn als andere jongens uit de klas’. Erik voelde zich vaak eenzaam, alleen, anders, verdrietig, onbegrepen. Voor zijn zelfvertrouwen was dat niet goed. Voor de schoolprestaties ook niet.
Probleemgeval
Het was nog pijnlijker voor Erik dat zijn ouders hem als een probleemgeval beschouwden. Ze zagen hem als lastig en hadden geen moeite met zijn broers en zussen. Dit maakte Erik boos, opstandig en woedend. Het versterkte zijn gevoel van anders-zijn en creëerde wantrouwen jegens zijn omgeving. Hij voelde zich vaak alleen en niet gewoon, maar eerder als een buitenbeentje. Lees ook: mijn kind is hoogbegaafd.
Hulp nodig?
Bij 'was ik ook maar gewoon!', begrijp ik jouw strijd en wil ik je helpen. Ik geloof dat iedereen unieke talenten bezit, en ik sta klaar om je te begeleiden bij het ontdekken en benutten ervan. Laten we samen de weg vinden naar jouw eigen pad, waar je jezelf kunt zijn zonder het gevoel anders te zijn.
Coaching en training: voor HB-ers
Wij bieden coaching & training specifiek voor hoogbegaafde personen.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.