Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Complimenten: vind je dat moeilijk?

Een compliment geven of ontvangen is voor veel mensen moeilijk. Wanneer je een compliment krijgt, smelt je weg, weet je niet waar je moet kijken of begin je te blozen. Of je wordt onzeker en je voelt je verlegen. Een compliment geven kan ook moeilijk zijn omdat je niet gewend bent openlijk waardering uit te spreken voor iemand. Of je schaamt je er haast voor om dat te doen. Misschien dat wij je verder kunnen helpen. Lees in ieder geval dit artikel even door.

Ik ga in dit artikel in op:

  • Wat is een compliment eigenlijk?
  • Waarom zijn complimenten belangrijk?
  • Waarom is een compliment ontvangen moeilijk?

Wat is een compliment?

Een compliment is een blijk van waardering voor iets wat je hebt gedaan. Iemand spreekt openlijk zijn bewondering uit voor wat je hebt gedaan of voor de prestatie die je hebt geleverd. Of iemand prijst je omdat je er leuk uitziet of omdat je leuke kleren aan hebt. Je kunt een compliment zien als een lofuiting, een lovende of vleiende uitdrukking.

Compliment en waardering

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Training assertiviteit

Doe de assertiviteitstest!

Hoe assertief ben jij? Doe de test!

Doe de assertiviteitstest

Waarom complimenten belangrijk zijn?

In communicatie richten we ons vaak op wat niet goed is, wat niet af is, wat beter kan, wat beter had gemoeten of wat beter had gekund. Supernegatief eigenlijk. Altijd maar bezig met wat er niet is, wat er had moeten zijn. Te weinig bezig met wat wel goed ging, wat wel af is, waar geen fouten zijn gemaakt. In communicatie is een compliment heel belangrijk op voorwaarde dat het oprecht en gemeend is. Het draagt bij aan vertrouwen in de relatie met de ander.

Compliment en kritiek

Complimenten hebben een verwantschap met kritiek. Kritiek uiten is gericht op ‘dat iets anders of beter moet’ en complimenten richten zich op ‘wat goed ging of wat waardevol is’. Herken jij ook de volgende rekenfout?

  • Complimenten worden vaak gedeeld door 10 en dus afgezwakt!
  • Kritiek wordt vaak vermenigvuldigd met 10 en behoorlijk aangedikt!

Jammer eigenlijk. Wil je anders met waardering geven en ontvangen omgaan? Is dat een leerdoel voor jou?

Compliment ontvangen moeilijk? Hoe kan dat?

Ik kan je tal van redenen opsommen waarom het moeilijk is om een compliment te ontvangen.

  • Je kunt het gevoel hebben dat het niet oprecht is, dat je beslijmd wordt of dat de ander op deze manier iets van je gedaan wil krijgen.
  • Je vindt het moeilijk om in de schijnwerpers te staan en je hoeft niet persé op de voorgrond te staan.
  • Je vindt het compliment een beetje onzin. Het is toch vanzelfsprekend dat je dit of dat gedaan hebt
  • Je bent perfectionist en je ziet altijd wel iets wat niet goed is gegaan of wat niet klopt
  • Je zet een muurtje om jezelf heen om vooral niet te laten zien hoe mooi je het stiekem wel vindt dat je gecomplimenteerd wordt

Het kan ook zijn dat je je geen houding weet te geven omdat je niet weet om te gaan met waardering. Enerzijds ben je altijd op zoek naar waardering en zit je te wachten dat mensen jou ook zien staan. Anderzijds weet je je geen houding te geven wanneer je een compliment ontvangt.

Wat gebeurt er precies?

Aan de hand van onderstaand voorbeeld proberen we uit te leggen wat er precies gebeurt:

Alice (44) werkt al jaren op de administratie bij een gemeentelijke organisatie. Ze komt er op dat moment achter hoe moeilijk ze het vindt om waardering te ontvangen. Wanneer ze van de leidinggevende een compliment krijgt begint ze sterk te blozen. Zelf wordt ze hier onzeker van. Alice: ‘Op een bepaald moment voel je je warm worden en die warmte trekt naar je hoofd. Dan schrik ik al en denk, shit ik krijg een rooie kop. Zodra die gedachte door me heengaat word ik nog rooier en voel ik me nog onzekerder’.

Bernadette (35) reageert hierop en vertelt dat zij juist wegkruipt wanneer ze een compliment krijgt van de leidinggevende. ‘Het eerste wat door mij heengaat is een soort van wantrouwen, het idee dat ik iets voor hem moet doen of zo. Ik geloof die ander soms gewoon niet en kan de waardering die ik krijg niet goed ontvangen.

Gevolgen

De gevolgen in de communicatie zijn te raden. Ben (53) vertelt hoe moeilijk hij het vindt als leidinggevende om hiermee om te gaan. ‘De waardering die ik oprecht probeer uit te spreken wordt niet ontvangen en dat roept bij mij twijfel op. Ook weleens irritatie trouwens omdat ik wantrouwen voel terwijl ik vertrouwen geef. Op een bepaald moment kom je zover dat je het niet meer uitspreekt en denkt van ‘nou ja dan niet’. In deze situatie blijkt dus dat je de ander niet ontvangt terwijl hij probeert om oprecht zijn gevoelens en gedachten over te brengen. De twijfel die bij Bernadette en Alice ligt wordt dus eigenlijk overgedragen op de leidinggevende Ben. Er is miscommunicatie. Gevoelens worden niet op de goede wijze gedeeld.

In de praktijk blijkt vaak dat mensen die geen waardering kunnen ontvangen juist heel veel behoefte aan waardering hebben.

Jezelf onderuithalen

Gecomplimenteerd worden door een ander en er moeilijk mee kunnen omgaan is vaak een vorm van:

  • Je zwakt af wat je hebt gedaan en je zegt: ‘o dat was een kleine moeite hoor’.
  • Je richt de aandacht meteen op een ander en je zegt: ‘moet je kijken wat je allemaal voor mij hebt gedaan’.
  • Je maakt jezelf heel klein en je zegt: ‘ik heb het diploma wel gehaald maar ik heb er heel veel moeite voor moeten doen’.
  • Je noemt meteen wat negatieve punten op van jezelf: ‘op zich ging de presentatie wel goed, maar……..’.
  • Je zegt niets, je bloost, je krijgt het warm en eigenlijk weet je niet waar je kijken moet.

Hoe vaak complimenteer jij een ander?

Een vraag van heel andere orde: hoe vaak geef jijzelf een compliment aan de ander? Spreek je weleens uit dat je het fijn vindt wat iemand voor je doet of wat iemand voor je betekent? Uit je je bewondering weleens voor jouw medemens? Laat je weleens merken dat je de ander waardeert? Met of zonder woorden? Een compliment kun je geven met of zonder woorden. Je kunt:

  • Jouw waardering uitspreken voor wat iemand voor jou gedaan heeft.
  • Jouw waardering uitspreken voor wat iemand voor jou betekend heeft.
  • Iemand een schouderklop geven zonder verder ook maar iets te zeggen.
  • Iemand omhelzen en fluisteren ‘dank je wel voor alles’.
  • Een duim in de lucht steken als zijnde een teken van ‘het is ok’.

Complimenteus: geef je wel eens een compliment?

Compliment geven moeilijk?

Een compliment geven kan ook moeilijk zijn. Er zijn tal van redenen voor te bedenken waarom dat moeilijk is zoals:

  • Je bent niet gewend om openlijk jouw waardering uit te spreken.
  • Je vindt het wel heel erg kwetsbaar voor jezelf om zo open te zijn in jouw communicatie.
  • Je bent bang dat het verkeerd valt bij de ander.
  • Het valt je niet eens op wat de ander doet, je waardeert het te weinig of je vindt het vanzelfsprekend.
  • Je bent gewend om te vertellen wat fout gaat, niet wat goed gaat.
  • Je merkt dat de ander zich ongemakkelijk voelt wanneer je hem/haar complimenteert.
  • Je waardeert de ander wel maar je vergeet het gewoon uit te spreken.

Op de werkvloer

Ook op de werkvloer speelt het geven van complimenten een grote rol. In hoeverre laat de werkgever of de leidinggevende aan zijn medewerkers merken dat hij/zij ze waardeert. In hoeverre geeft de leiding complimentjes aan de medewerker? In wat voor mate complimenteren collega’s elkaar onderling? Waardering geven aan de medewerkers is belangrijk voor het werkklimaat, onderling vertrouwen en positieve werksfeer.

Geef je jezelf weleens een compliment?

Geef je jezelf weleens een compliment? Spreek je weleens uit tegen jezelf dat je trots bent op jezelf of dat je iets heel goed gedaan hebt? Het helpt om jouw zelfvertrouwen op te bouwen. Jezelf complimenteren heeft te maken met hoe je met jezelf communiceert. Ben je té kritisch op jezelf? Heb je altijd commentaar op jezelf? Of zeg je ook weleens tegen jezelf dat je iets goed gedaan hebt? Zeg je weleens tegen jezelf ‘dat heb ik toch maar geflikt?’.

Communiceren met jezelf heeft invloed op je mindset. Ben je altijd bezig met wat nog moet, wat nog niet goed is, wat beter kan of beter moet? Of zie je ook wat goed is, wat goed gaat, wat er allemaal al is, hoe mooi het eigenlijk is?

Samengevat

Veel mensen vinden het moeilijk om complimenten te geven of te ontvangen. Dit artikel behandelt de definitie van een compliment, waarom ze belangrijk zijn en waarom het moeilijk kan zijn om ze te ontvangen. Het legt uit dat complimenten vaak worden afgezwakt, terwijl kritiek wordt uitvergroot. Mensen hebben moeite met het ontvangen van complimenten door gevoelens van onechtheid, ongemak in de schijnwerpers staan, vanzelfsprekendheid, perfectionisme en zelfondermijning. Het artikel benadrukt ook het belang van het geven van complimenten, zowel met woorden als op andere manieren, en de waarde ervan op de werkvloer. Het sluit af met de positieve impact van zelfcomplimenten en het bevorderen van een positieve mindset.

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Bekijk alle e-books

e-books

  • Analysevaardigheden
  • Authentiek communiceren
  • Burn-out: een error in je lijf!
  • Conflicthantering
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Delegeren en loslaten
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Leiderschap in ontwikkeling
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Persoonlijike ontwikkeling dat doe jezelf
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Willen is minder moeten
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Zelfdoding: van heilige huisjes naar veilige huisjes
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

In de aanbieding: e-book leiderschapsontwikkeling

Dit e-book van ca. 170 pagina’s is geschreven door Jan Stevens. Een prima ondersteuning voor de startend leidinggevende maar ook voor de gevorderde leidinggevende. Onderwerpen:

  • Visie en strategie
  • Motiveren van medewerkers
  • Plannen en organiseren
  • Delegeren en loslaten
  • Teamontwikkeling en samenwerken
  • Resultaatgericht leidinggeven
  • Leidinggeven aan verandering
  • Zelfreflectie
  • Probleemoplossen en conflicthantering
  • Communicatie
  • Functioneren en beoordelen

Normale prijs: € 29,95. Vandaag in de aanbieding: € 19,45 (35% korting)

Meer informatie

Bekijk de podcastserie 'reis of bestemming'

Je kunt de volgende 4 podcast's al terugkijken.

  • Podcast 1: podcast met mijn kinderen: Opgroeien in een ondernemersgezin   
  • Podcast 2: podcast met Martin Dirks, de directeur die me 35 jaar geleden in dienst nam
  • Podcast 3: podcast met mijn kinderen: Acquisitie of inquisitie, vroeger en nu!   
  • Podcast 4: Groeien met de riemen die je hebt

Podcast beluisteren of bekijken?

Alfred Echten

Podcast: meegaan met de tijd of tegen de stroom in?

Donderdag a.s.  publiceren wij de vijfde podcast in de serie ‘Reis of bestemming’, die deze keer gaat over ‘meegaan met de tijd of tegen de stroom in’. Gast is Alfred Echten (algemeen directeur bij de Bork Groep (sloopwerken, sanering en duurzaamheid). We gaan in gesprek over de vraag: moet je nu meegaan met de tijd of moet je tegen de stroom ingaan? Ook hier zijn er sleutelwoorden: ondernemen en de noodzaak tot verandering, innovatie, vernieuwing.
Deze podcast gaat over leiderschap, organisatieontwikkeling, de harde en de zachte kant binnen  organisaties. 

Bekijk de podcast

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.