Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Assertief leren communiceren: zeggen wat je bedoelt

Wil je assertiever leren communiceren? Weet je ook wat dit precies betekent in jouw situatie? Ik leg het zo uit: duidelijk maken wat je precies bedoelt. Je bedoelt wat je zegt en je zegt wat je bedoelt. Maar het omvat meer. In dit artikel probeer ik de grote lijn een beetje uit te leggen.

Voorbeelden van gebrek aan assertieve communicatie

Om duidelijk te maken wat assertieve communicatie is, begin ik eens om wat voorbeelden te noemen, wat het niet is.

  • Onduidelijk zijn

    Onduidelijk zijn, is gebrek aan assertief communiceren. Je zegt niet wat je bedoelt. Ik zal je dit laten zien aan de hand van een paar voorbeelden:

    • Marianne vroeg aan haar moeder: ‘waarom mag Robert dit weekend wél een logé?’ terwijl ze bedoelde: ‘waarom mag ík geen logé?’  Als de moeder niet aanvoelt wat Marianne bedoelt gaat ze uitleggen waarom Robert nu wel een logé mag terwijl de eigenlijke vraag anders is.
    • ik zeg: ‘heb jij het vanmiddag druk?’ maar ik bedoel ‘kun je mij vanmiddag misschien even helpen?’.
    • Cynisme: je zegt ‘zo joh je zult het wel weer druk hebben volgende week’ maar je bedoelt ‘je hebt waarschijnlijk niet zoveel te doen’
    • Je voelt wat anders dan je zegt: 'je voelt aarzeling bij het voorstel van jouw leidinggevende maar je zegt laten we het maar zo gaan doen'

    Om over te brengen wat je precies bedoelt is dus geen gemakkelijke opgave

Assertieve communicatie

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Training assertiviteit

Doe de assertiviteitstest!

Hoe assertief ben jij? Doe de test!

Doe de assertiviteitstest

Andere voorbeelden

Ik noem nog meer voordeelden:

  • Mopperen, klagen en brommen

    Klagen, brommen en piepen heeft niets met assertieve communicatie te maken. Een ander zal niet begrijpen wat je bedoelt en na de vijfde keer doet jouw omgeving de oren dicht. In wat voor situatie je je ook bevindt en hoe vervelend die ook kan zijn: klagen helpt niet. Je maakt niet duidelijk wat je wilt en je brengt over dat je een soort slachtoffer van de situatie bent. Wat wel helpt is, verantwoordelijkheid nemen, opstaan en vertellen wat je voor ogen hebt.

  • Niks zeggen en weglopen

    Ken je dat? Je zegt niks. Je denkt: laat ook maar! Het gevoel: het heeft toch geen zin om met hem/haar te praten.

  • Schelden en tieren

    Schelden en tieren helpt ook al niet. Vloeken evenmin. Het is eerder een gebrek aan woordenschat dan een manier om duidelijk te maken wat je bedoelt.

Wanneer ben je duidelijk?

Wat is assertieve communicatie dan wel? Dat is duidelijk zijn:

  • je vertelt wat je voelt
  • je vertelt wat je denkt
  • je vertelt wat je wilt en wat je niet wilt
  • wat je zegt is wat je voelt
  • wat je voelt druk je uit in woorden
  • je ondersteunt non-verbaal en door lichaamstaal wat je zegt en wat je voelt

Wanneer is er sprake van miscommunicatie?

Een aantal voorbeelden:

  • je zegt iets anders dan je bedoelt
  • je zegt iets anders dan wat je voelt
  • je hoort iets anders dan de ander bedoelt (je denkt dat hij dit bedoelt maar je luistert onvoldoende)
  • je luistert onvoldoende naar non-verbale signalen: je denkt op grond van een gesprek dat er overeenstemming is maar je ziet niet dat de ander geërgerd rondkijkt
  • je veinst vriendelijkheid maar je voelt iets anders: wat je zegt klopt niet met wat je voelt
  • je wijst de ander diep in jouw binnenste af terwijl je in gesprek bent met elkaar

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens. Jan Stevens is eigenaar en oprichter van De Steven training & coaching (www.desteven.nl). Op deze website tref je meer dan 2000 blogs over persoonlijke ontwikkeling, loopbaan, leiderschap, teamontwikkeling, hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. 

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

De verbinding met jezelf kwijtraken door depressie, burn-out of een andere oorzaak is heftig. Maar het brengt je ook dichter bij je authentieke zelf. In het e-book 'Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden' vind je een wereld aan herkenning. Er zijn al bijna 5000 exemplaren verkocht. Dit zijn de reacties:

  • "Toen ik begon te lezen barstte ik in huilen uit: ik voelde me gehoord."
  • "Eindelijk eens iemand die in klare taal zegt hoe het is."
  • "Precies wat er in mijn leven is gebeurd."
  • “Zelden zo'n kernachtige uiteenzetting gelezen (heel wat boeken zijn de revue gepasseerd).”

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Nieuwe webinar: overtuigingskracht en impact ontwikkelen

Overtuigingskracht en impact

Overtuigen is geen kunstje: het begint bij jezelf

Je hebt een goed verhaal. Een visie. Een idee dat klopt. Maar waarom landt het dan niet? Waarom lijkt jouw boodschap soms te vervliegen voordat die echt binnenkomt bij de ander? 

Bekijk de webinar

WEbinar overtuigingskracht

De nieuwste podcast

Podcast zelfdoding

In Nederland overlijden gemiddeld 1.850 mensen per jaar door suïcide. Dat zijn er vijf per dag. Achter elk cijfer gaat een wereld van pijn, verdriet en gemis schuil. Ook in mijn praktijk hoor ik verhalen van mensen die worstelen met suïcidale gedachten of van naasten die iemand door zelfdoding moesten missen.

In deze nieuwe podcast ga ik samen met Katelijne Vermeulen het gesprek aan over dit moeilijke onderwerp. Juist omdat er zoveel taboe op rust. 

Beluister de gratis podcast

Zo reageerden luisteraars:

  • “Deze podcast heeft me diep geraakt.”
  • “De column die je voorlas vond ik indrukwekkend. Het is een gave om woorden te vinden voor iets wat zo zwaar en tegelijk zo menselijk is.”
  • “Het is veel, rijk en diep. Ook de intro vond ik heel sterk.”
  • “Het gesprek deed me denken aan iemand die nu in doodsangst zit. Het liefst zou ik zeggen: het gaat voorbij en we zijn hier om je erdoorheen te helpen.”
  • “Aangrijpend en tegelijk bevrijdend. Gruwelijk, maar zo waar wat Katelijne zei over menswaardig een einde maken.”
  • “Wat jij deelde over je ervaringen in de ggz raakte me ook: dat je daar niet altijd echt geholpen bent en soms nog meer vreselijks tegenkomt.”

Beluister de gratis podcast

 

 

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.