Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Assertief leren communiceren: zeggen wat je bedoelt

Wil je assertiever leren communiceren? Weet je ook wat dit precies betekent in jouw situatie? Ik leg het zo uit: duidelijk maken wat je precies bedoelt. Je bedoelt wat je zegt en je zegt wat je bedoelt. Maar het omvat meer. In dit artikel probeer ik de grote lijn een beetje uit te leggen.

Voorbeelden van gebrek aan assertieve communicatie

Om duidelijk te maken wat assertieve communicatie is, begin ik eens om wat voorbeelden te noemen, wat het niet is.

  • Onduidelijk zijn

    Onduidelijk zijn, is gebrek aan assertief communiceren. Je zegt niet wat je bedoelt. Ik zal je dit laten zien aan de hand van een paar voorbeelden:

    • Marianne vroeg aan haar moeder: ‘waarom mag Robert dit weekend wél een logé?’ terwijl ze bedoelde: ‘waarom mag ík geen logé?’  Als de moeder niet aanvoelt wat Marianne bedoelt gaat ze uitleggen waarom Robert nu wel een logé mag terwijl de eigenlijke vraag anders is.
    • ik zeg: ‘heb jij het vanmiddag druk?’ maar ik bedoel ‘kun je mij vanmiddag misschien even helpen?’.
    • Cynisme: je zegt ‘zo joh je zult het wel weer druk hebben volgende week’ maar je bedoelt ‘je hebt waarschijnlijk niet zoveel te doen’
    • Je voelt wat anders dan je zegt: 'je voelt aarzeling bij het voorstel van jouw leidinggevende maar je zegt laten we het maar zo gaan doen'

    Om over te brengen wat je precies bedoelt is dus geen gemakkelijke opgave

Assertieve communicatie

Training assertiviteit

Wil je een training assertiviteit volgen? Aarzel niet en bel voor info!

Training assertiviteit

Doe de assertiviteitstest!

Hoe assertief ben jij? Doe de test!

Doe de assertiviteitstest

Andere voorbeelden

Ik noem nog meer voordeelden:

  • Mopperen, klagen en brommen

    Klagen, brommen en piepen heeft niets met assertieve communicatie te maken. Een ander zal niet begrijpen wat je bedoelt en na de vijfde keer doet jouw omgeving de oren dicht. In wat voor situatie je je ook bevindt en hoe vervelend die ook kan zijn: klagen helpt niet. Je maakt niet duidelijk wat je wilt en je brengt over dat je een soort slachtoffer van de situatie bent. Wat wel helpt is, verantwoordelijkheid nemen, opstaan en vertellen wat je voor ogen hebt.

  • Niks zeggen en weglopen

    Ken je dat? Je zegt niks. Je denkt: laat ook maar! Het gevoel: het heeft toch geen zin om met hem/haar te praten.

  • Schelden en tieren

    Schelden en tieren helpt ook al niet. Vloeken evenmin. Het is eerder een gebrek aan woordenschat dan een manier om duidelijk te maken wat je bedoelt.

Wanneer ben je duidelijk?

Wat is assertieve communicatie dan wel? Dat is duidelijk zijn:

  • je vertelt wat je voelt
  • je vertelt wat je denkt
  • je vertelt wat je wilt en wat je niet wilt
  • wat je zegt is wat je voelt
  • wat je voelt druk je uit in woorden
  • je ondersteunt non-verbaal en door lichaamstaal wat je zegt en wat je voelt

Wanneer is er sprake van miscommunicatie?

Een aantal voorbeelden:

  • je zegt iets anders dan je bedoelt
  • je zegt iets anders dan wat je voelt
  • je hoort iets anders dan de ander bedoelt (je denkt dat hij dit bedoelt maar je luistert onvoldoende)
  • je luistert onvoldoende naar non-verbale signalen: je denkt op grond van een gesprek dat er overeenstemming is maar je ziet niet dat de ander geërgerd rondkijkt
  • je veinst vriendelijkheid maar je voelt iets anders: wat je zegt klopt niet met wat je voelt
  • je wijst de ander diep in jouw binnenste af terwijl je in gesprek bent met elkaar

Leerdoelen assertiviteitstraining

De Steven heeft nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training assertiviteit.

Leerdoelen assertiviteit

Ebook of webinar

Meer weten over assertiviteit?

Of bekijk onze training assertiviteit!

Training Assertiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.