Strategie en strategisch plan voor jouw organisatie leren maken?
De strategie van jouw organisatie is de wijze waarop je vorm wilt geven aan de organisatievisie (en MISSIE) en de daaruit voortvloeiende doelstellingen. Vaak is dit een taak voor directieleden, managers, leidinggevenden of ondernemers.
Doelen en strategie
De strategie van een bedrijf is afhankelijk van gestelde organisatiedoelen en een strategisch plan is in feite een plan waarin omschreven staat hoe je de doelstellingen wilt vormgeven. Centraal bij de formulering van de strategie is: hoe ga je de organisatiedoelstellingen vormgeven? Een strategisch plan is dus een plan waarin de aanpak en werkwijze beschreven staat hoe je bepaalde doelen bereikt. Mogelijke inhoud:
- Welk beleid moet je ontwikkelen om de doelen te bereiken?
- Hoe en op wat voor wijze wil je de organisatiedoelen verwezenlijken?
- Wat voor maatregelen moet je nemen?
Doe de leiderschapstest!
Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je ontdekken wat jouw natuurlijke leiderschapsstijl is? Doe dan de gratis online test!
Cultuurscan
Wil je de online cultuurscan starten? Het helpt je om inzicht te krijgen in de kracht van jouw organisatie. Doe de gratis cultuurscan!
Training en coaching gericht op leiderschap
Wij verzorgen training & coaching voor leidinggevenden, managers en ondernemers. Zowel voor het middenkader als het hoger kader, voor de startende leidinggevende als de ervaren manager.
Wanneer?
Wanneer maak je een strategisch plan? Op het moment dat je overeenstemming hebt binnen jouw managementteam, directieteam of team van aandeelhouders over de visie en de missie van de organisatie. Het heeft geen zin te praten over HOE je iets wilt bereiken (strategie) zonder dat er overeenstemming is over WAT (visie en doelen) je wilt bereiken en WAAROM (missie) je iets wilt bereiken!
Basis voor het operationele management
De strategie voor de organisatie is de basis voor het dagelijkse en operationele management. Belangrijk is dus om strategie te vertalen in operationele zin (praktisch en pragmatisch). Op alle onderdelen van jouw bedrijf kun je het strategisch plan toepassen. Een strategisch bedrijfsplan omvat doorgaans een aantal sub onderwerpen zoals:
- Het strategisch marketingplan
- Strategisch communicatieplan
- Strategisch verkoopplan
- Strategische personeelsplanning
- Strategisch opleidingsbeleid
Al deze onderwerpen zijn direct verbonden aan de organisatievisie.
Voortdurend proces
De wereld verandert, de markt verandert, markt- en consumentenbehoeften veranderen: het ontwikkelen van strategie voor jouw organisatie is dus een voortdurend proces.
Aanvullend onderzoek
Soms is bij het formuleren van de strategie aanvullend onderzoek nodig zoals het marketingonderzoek, vestigingsplaatsonderzoek etc. De juiste informatie zorgt immers voor de juiste strategie.
Visionair leiderschap
Dit artikel is geschreven in de serie: visie- en strategieontwikkeling!
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.