Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Functioneringsgesprek opsomming van fouten en blunders?

Is het functioneringsgesprek een opsomming van fouten en blunders die de medewerker het afgelopen jaar heeft gemaakt? Worden medewerkers verrast door tal van negatieve zaken die tijdens het functioneringsgesprek benoemd worden? Of wordt plotsklaps het functioneren van de medewerker in twijfel getrokken terwijl dit nooit eerder is besproken? In dat geval gaat er iets grondig mis: daarvoor is een functioneringsgesprek niet bedoeld namelijk. Een leerdoel voor leidinggevenden en managers kan zijn: hoe maak ik negatief gedrag of disfunctioneren bespreekbaar? Dit leerdoel kan een onderwerp zijn voor de training functioneringsgesprekken.

Focus op het negatieve

Functioneringsgesprekken zijn niet bedoeld om een opsomming te maken van de zonden en tekorten van de medewerker.  Het doel van een functioneringsgesprek is: functioneren verbeteren en optimaliseren. Wanneer de focus op het negatieve aspect ligt, ga je deze doelstelling niet bereiken. Te vaak zie ik dat het functioneringsgesprek wordt ingezet wanneer de medewerker onvoldoende of slecht functioneert en dat 80% van de beschikbare tijd wordt besteed aan fouten en tekortkomingen van de medewerker.

Fouten uitvergroten tijdens het functioneringsgesprek

Onlinetraining: functioneren en beoordelen

Schaf via onze webshop de webinar aan over functioneren en beoordelen.

Webinar functioneren en beoordelen

Training functioneringsgesprekken

Bekijk de training functioneringsgesprekken voor leidinggevenden en managers. Wij verzorgen de training op maat.

Training functioneringsgesprekken

Spaarpot met negativiteit

Te vaak hoor ik dat managers en leidinggevenden een spaarpot aanleggen van negatieve punten in het functioneren van de medewerker. Deze worden niet besproken maar opgespaard tot het functioneringsgesprek. Gevolg is doorgaans dat de medewerker dit gesprek als een koude douche ervaart en in de paniekzone terechtkomt. Ook al zijn er negatieve zaken te benoemen over het functioneren van de medewerker: het kan niet de bedoeling zijn dat je als leidinggevende afbreuk doet aan het vertrouwen en zelfvertrouwen van de medewerker. Daarmee stimuleer je in ieder geval niet de positieve doorontwikkeling van de medewerker die je wenst.

Jouw medewerkers functioneren 365 dagen per jaar

Ook al voer je 1x per jaar een functioneringsgesprek (en in sommige organisaties 2x of vaker): functioneren doen jouw medewerkers 365 dagen per jaar. Dit is een doorlopend proces. Mocht je dus zaken constateren als leidinggevende waarover je niet tevreden bent dan is het zaak om deze zaken direct bespreekbaar te maken en niet te wachten tot die ene dag waarop het functioneringsgesprek wordt gehouden.

Herhaling van zetten

Wat ook nogal eens gebeurt, is een herhaling van voorgaande functioneringsgesprekken. Onlangs trof ik iemand die al 8x in het functioneringsverslag had staan dat hij te weinig orde en structuur in zijn werk had. Toen ik e.e.a. nader analyseerde bleek dat deze medewerker bijzonder creatief was. Conclusie: gestructureerd zal hij nooit worden. Bij herhaling dit soort punten opsommen schaar ik onder de categorie: ‘wiskundeknobbel nog steeds niet aangegroeid’.

Focus op de positieve punten

Belangrijk is dat het overgrote deel van het functioneringsgesprek wordt besteed aan de positieve zaken. Dus aan die punten uit het functioneren die goed gaan, kwaliteiten ontwikkelen van de medewerker, vaardigheden vergroten etc. 

Verdoezelen?

Iemand vroeg: 'moet ik de negatieve punten dan verdoezelen of wegmoffelen?' Nee! Daarvoor hou ik dit betoog niet. Knuffelen heeft geen effect! Wanneer een kind 1 à 2 onvoldoendes heeft op zijn rapport: waarom moet er dan 80% van de tijd over die twee onvoldoendes worden gesproken terwijl de rest van de prestaties er goed uitziet?

Functioneren en beoordelen

Dit artikel schreef ik in de serie over functioneren en beoordelen. Meer weten?

Functioneren en beoordelen

Leerdoelen voor de training

Ik heb nog meer leerdoelen voor de training functioneren en beoordelen uitgewerkt.

Leerdoelen functioneringsgesprekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.