Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Stiltes laten vallen tijdens een gesprek

Stiltes tijdens een gesprek , conflict of onderhandeling worden vaak als onhandig of ongemakkelijk ervaren. Veel mensen hebben er een hekel aan, beginnen te friemelen aan hun kleding of te trommelen met de vingers. Toch hebben stiltes een functie mits je ze goed leert benutten. In sommige situaties helpt het om stiltes te laten vallen!

Moeizame gesprekken

Als gesprekken stroef verlopen en moeilijk op gang komen, kunnen er stiltes vallen. Dat gebeurt tijdens trainingen, vergaderingen maar het kan ook tijdens een functioneringsgesprek of een beoordelingsgesprek. Er kunnen tal van redenen zijn waarom een stilte valt:

  • De ander weet niet wat hij/zij moet zeggen, heeft er geen woorden voor of blokkeert
  • Er zijn bepaalde gevoelens en emoties die wel ervaren worden maar die men niet op tafel wil leggen (of kan leggen)
  • Er ligt een gevoelig onderwerp op tafel
  • Er is onveiligheid binnen de groep en ieder verbergt zich achter de stilte

Stiltes benutten tijdens een gesprek

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Communicatie zonder woorden

Overigens hoeven stiltes niet altijd negatief te zijn. Een stilte is ook een vorm van communicatie. Soms kun je elkaar aanvoelen of een verbondenheid ervaren die zonder woorden wordt uitgedrukt. Dan is een stilte helemaal niet vervelend maar juist een extra dimensie tijdens een gesprek.

Stiltes laten vallen tijdens de toespraak

Ook tijdens de presentatie of toespraak zijn stiltes van belang. Je maakt een punt wanneer je een punt zet. Een stilte wordt vaak ervaren als beklemmend, confronterend, ongemakkelijk en ook nog eens oorverdovend. We hebben er vaak een hekel aan.  We proberen ze te vermijden, we praten er overheen. Vroeger werd er vaak gezegd: ”er komt een dominee voorbij”.

Het versterkt jouw presentatie

In een presentatie werkt een stilte vaak versterkend. Maar vaak is de durf afwezig om stiltes te laten vallen. Een stilte van een paar seconden voelt aan als een eeuwigheid. En in die eeuwigheid voelen wij ons ongemakkelijk, dus we gaan maar gauw verder. Dus we nemen geen stilte bij de punten aan het eind van de zin en ook de komma’s worden overgeslagen. Maar een stilte kan de impact van jouw woorden enorm vergroten.

Voordragen

Als er een gedicht voorgedragen wordt dan wordt de stilte wel toegevoegd. Het is zelfs essentieel bij het overbrengen van de woorden. Maar die essentie is er ook bij een presentatie.

Vol vertrouwen spreken en presenteren

Stiltes laten vallen kan alleen als je er staat met zelfvertrouwen. Als jij je optimaal bewust bent welke woorden en welke boodschap jij je toeschouwers wilt meegeven. En op welke manier je dit wilt doen. Dan kan een stilte heel veelzeggend zijn.

Zwijgtechnieken

Een stilte laten vallen kan een functie hebben. Het nodigt de ander uit om het werkelijke verhaal te vertellen of om zijn/haar échte gevoelens te tonen. Dat is positief! De keerzijde is er ook wanneer stiltes manipulatief ingezet worden bijvoorbeeld om iemand aan het praten te krijgen. Een ander voelt zich snel geroepen om iets te zeggen of heeft snel het gevoel dat er iets van hem/haar verwacht wordt. In dat geval is het een vorm van ongezonde druk uitoefenen op de ander en neigt de gespreksstijl naar manipulatie. De betekenis van een stilte tijdens een gesprek zit 'm in de context – de blik, de gezichtsuitdrukking, de lichaamshouding, de keuze van het moment waarop je een stilte laat vallen. Wat een wonder eigenlijk dat we dit allemaal zo goed kunnen aanvoelen en interpreteren!

Confronterend

Vaak denken mensen bij confronterende communicatie aan een zeer directieve benadering. Stiltes kunnen echter ook confronterend zijn of als confronterend worden ervaren. Tijdens een stilte kan de ander zichzelf tegenkomen of nadenken over eigen gedrag of houding. Dat is niet erg en kan zelfs heilzaam zijn en het gesprek bevorderen. 

Dicht praten en opvullen

Veel mensen hebben de neiging om stiltes op te vullen en het gat dicht te praten. Dit moet je nooit doen. Stiltes kunnen een functie hebben. Laat de stiltes maar vallen. Bovendien ben je niet alleen verantwoordelijk voor het vallen van een stilte: er zit nog iemand (of zelfs meerderen) bij jou aan tafel.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.