Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Argumenteren en onderbouwen is een vaardigheid

Argumenteren is een vaardigheid.  Een goede onderbouwing van jouw mening op basis van argumenten vergroot jouw invloed en komt de helderheid van jouw betoog ten goede.  Argumenteren is te leren en vaak een leerdoel in de training communicatie, gesprekstechnieken, adviesvaardigheden, conflicthantering, onderhandelen, salestraining  en leiderschapstraining. Logisch want je hebt het op veel plaatsen nodig!

Argumentatie: reden en motivatie

Een argument is een reden om iets te doen of om iets na te laten. Anders gezegd: een argument is de motivatie (beweegreden) of onderbouwing voor een bepaalde keuze.

  • Vanwege de aanhoudende crisis in de markt hebben we de volgende maatregelen genomen
  • Omdat de verzuimcijfers 4% boven de normale patronen liggen binnen onze organisatie hebben we gekozen voor……………………
  • Op basis van de volgende feiten hebben we gekozen voor de volgende oplossing
  • Op grond van de volgende argumenten kom ik tot de conclusie dat……………

Argumenteren en onderbouwen

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Voorwaarden argumentering

Er is wel een aantal voorwaarden verbonden aan het argumenteren. Een argument:

  • moet steekhoudend zijn:  met andere woorden het moet kloppen
  • moet altijd gaan over het onderwerp waar discussie of meningsverschil over is
  • is het meest krachtig wanneer het gebaseerd is op feiten, feitelijkheden en in sommige gevallen cijfers
  • is minder krachtig wanneer je jouw eigen oordeel, mening of perceptie er in meeneemt (hoewel dat prima kan!)

Rationele onderbouwing

Argumenten zijn doorgaans logische onderbouwingen gebaseerd op de ratio. Daar ligt de kracht en veel mensen zijn daar ook vatbaar voor. Toch is het niet gezegd dat je op basis van rationele onderbouwing jouw gelijk krijgt of dat op basis van argumenten jouw voorstel wordt aangenomen. Achter veel  vraagstukken zit namelijk ook een gevoelswaarde, een overtuiging en soms ook een norm of waarde.  Voorbeeld:

  • Op basis van economische argumenten kun je pleiten voor het openstellen van alle winkels op koopzondag maar op basis van principes kan het best zijn dat menig ondernemer tegen stemt
  • Op basis van argumentatie kun je pleiten voor vaccinatie tegen corona maar daarmee zul je niet iedereen bereiken: sommige mensen hebben er principiële bezwaren tegen. Dat geldt ook wanneer je een pleidooi houdt tegen vaccinatie.

Jouw invloed vergroten

Argumenteren is een vaardigheid. Je kunt het leren door gerichte training of coaching. Het leerdoel 'beter argumenteren en onderbouwen' is belangrijk voor de training communicatie, gesprekstechnieken, onderhandelen, verkooptraining, adviesvaardigheden en conflicthantering. De Steven kan jou helpen door gerichte maatwerktraining waarbij wij jouw leerdoelen centraal stellen.

Overtuigingskracht ontwikkelen

Valkuilen

In de argumentering is ook een aantal valkuilen besloten zoals:

  • Jouw persoonlijke mening als feit of mening benutten waar de ander snel doorheen prikt
  • Argumenten gebruiken die  feitelijk niet kloppen
  • Een onderbouwing gebruiken die niets met de discussie of het verschil van inzicht te maken heeft (oneigenlijke argumenten)
  • Teveel op rationele onderbouwing betogen en te weinig rekening houden met de gevoelswaarde die er achter zit
  • Onjuiste conclusies trekken
  • Teveel verbaal geweld gebruiken en het verschil (of de grens) niet kennen tussen iemand overreden of iemand overrulen.

Omgaan met tegenargumenten

Omgaan met tegenargumenten is ook een leerdoel. We noemen het ook wel omgaan met bezwaren. Kun je bepaalde bezwaren wegnemen tijdens een gesprek?

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.