Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Onterecht beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag

Ben jij onterecht beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag? Dat kan heel veel gevoelens oproepen. Het voelt als onterecht, onrecht en onrechtvaardig. Maar het is voor jou lastig om je ertegen te verweren.

Waar of niet waar

Dit artikel gaat niet over waar of niet waar, ook niet over gelijk of ongelijk. Ik schrijf dit niet om juridisch aan te tonen dat jij inderdaad een onterechte beschuldiging hebt gekregen. Daarvoor heb je juristen nodig, zeker als je de strijd wilt aangaan over een onterechte beschuldiging. Waar het mij om gaat is nu: wat het met je doet wanneer je onterecht beschuldigd wordt van grensoverschrijdend gedrag.

Wat is grensoverschrijdend?

Ik ga eerst maar eens naar de term grensoverschrijdend gedrag. Ik heb op deze site een artikelenserie over dit onderwerp. Wil je ze allemaal lezen? Kijk dan bij: grensoverschrijdend gedrag. Duidelijk is dat iedereen zich bewust moet zijn dat de valkuil van grensoverschrijdend gedrag op de loer kan liggen. Dat is niet enkel toebedeeld aan leidinggevenden of directieleden. Dat is ook niet louter toebedeeld aan mannen. Ook medewerkers, vrouwen kunnen grensoverschrijdend zijn. Ook jij en ik zouden het kunnen zijn. Wellicht zelfs zonder dat we dat doorhebben.

Onterecht beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag

Onterecht beschuldigd

Wanneer is er sprake van onterechte beschuldiging?

  • Wanneer jou iets wordt aangewreven wat niet klopt
  • Wanneer jou onterecht iets wordt aangerekend
  • Wanneer je ergens van beticht wordt, wat niet kan worden onderbouwd
  • Wanneer men jou van iets verdenkt en wanneer je verdacht gemaakt wordt terwijl men dat niet met feiten weet te staven
  • Wanneer je onterecht verwijten krijgt of wanneer je aangeklaagd wordt

Onrecht

Wanneer je onterecht beschuldigd wordt, voelt dat als onrecht. Het klopt niet, het is oneerlijk, het is onzuiver. Het is unfair en het is gemeen. Je bent met disrespect behandeld en dat kan je boos en verdrietig maken, maar een beter woord vind ik dat je verontwaardigd bent. Dat betekent dat je jouw waardigheid verliest en dat je ontwaardigd wordt. Het raakt jouw eergevoel en eigenwaarde.

Voorbeeld

Ik denk nu aan Martin. Hij was docent bij een stichting die zich bezighield met volwasseneneducatie. Hij moest bij de directeur komen. Die betichtte hem van grensoverschrijdend gedrag, want er werd verteld dat Martin een relatie zou hebben met een cursiste. Waarop was dat gebaseerd? In ieder geval niet op feiten, maar op geruchten. En men had Martin met de cursiste al een paar keer met elkaar in gesprek gezien en daarop waren de geruchten gebaseerd.

Ik denk ook even aan Arjan. Hij is docent op een HBO opleiding. En hij zou te dicht in de buurt gekomen zijn van een studente van 17 jaar die bij hem in de klas zat. Achteraf zegt ook diegene die de melding maakte dat het wellicht overtrokken, opgeklopt en opgefokt was. Maar feit is dat Arjan een berisping kreeg die opgeslagen is in zijn personeelsdossier. Wat ik zeg is: dat personeelsdossier kun je nog in de kachel gooien, maar de emotionele beschadiging is veel erger.

Onterecht beschuldigen is grensoverschrijdend

Als het echt zo is dat je onterecht beschuldigd wordt van grensoverschrijdend gedrag, dan denk ik dat dit typisch een voorbeeld is van grensoverschrijdend gedrag. Iemand onterecht beschuldigen is namelijk ook een grens overschrijden. Een beschuldiging moet gegrond zijn, moet aangetoond kunnen worden, moet objectief en onafhankelijk worden vastgesteld. En anders is het een insinuatie.

Emotionele beschadiging

Wie onterecht beschuldigd is, raakt emotioneel beschadigd. Het vertrouwen krijgt een knak. Het voelt als onveilig en het is onveilig. De kunst is om vertrouwen te herwinnen in jezelf en anderen en als dat niet meer lukt om daar consequenties aan te verbinden binnen de organisatie waar je werkt. Maar wellicht kunnen wij je daarbij helpen om te ervoor te zorgen dat je jezelf hervindt, en weer in je kracht komt.

Tips voor de leiding

Wanneer je als leidinggevende ooit in aanraking komt met grensoverschrijdend gedrag, denk dan aan de volgende tips:

  • Laat onafhankelijk vaststellen wat er is gebeurd en niet door interne functionarissen of door jezelf
  • Baseer je nooit op geruchten, aannames, vooroordelen of antipathieën
  • Pas altijd hoor en wederhoor toe

Advies nodig? Bel ons!

Ziek worden van je werk

Kun je ziek worden van je werk? Nou en of! Lees onze artikelen over dit onderwerp.

Ziekmakende organisaties en teams

Team- en organisatieontwikkeling

Bekijk onze interventies en trainingen voor teamontwikkeling en organisatieontwikkeling.

Team en organisatie

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.