Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Adviesrollen: expert, partner, coach of regisseur?

Adviesrollen: expert, partner, coach of regisseur? Inzicht in adviesrollen kan een leerdoel voor de training adviesvaardigheden zijn. Welke adviesrol past het beste bij jou? Wat voor valkuilen en leerbehoeften horen erbij?

Soort adviesrol

Er worden tal van modellen aangeboden op de markt en benamingen van de verschillende adviesrollen worden verschillend gebruikt. Dat wil nog wel eens voor verwarring zorgen. Daarom brengen wij het aantal adviesrollen terug naar een viertal benamingen.

Adviesrollen

Training Adviesvaardigheden

Wil je een training adviesvaardigheden volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Training adviesvaardigheden

Leerdoelen voor de adviseur

Wij hebben een aantal leerdoelen voor de adviseur uitgewerkt. Wil je ze bekijken?

Leerdoelen adviseur

  • Adviesrol 1: de expert

    De expert weet inhoudelijk van de hoed en de rand. Hij/zij beheerst de materie en vanuit zijn inhoudelijke kennis weet hij/zij de klant te overtuigen. Op basis van zijn inhoudelijke kennis zijn de adviezen van de expert goed onderbouwd en doortimmerd van argumenten op basis van vakkennis. Klanten waarderen de expert om zijn deskundigheid.

    • Valkuilen bij de expert als adviseur

      • Te gedetailleerd in zijn communicatie en verliest de grote lijn soms uit het oog
      • Heeft de neiging om het erg goed te willen doen
      • Heeft teveel de neiging om vanuit eigen scope te redeneren en verliest soms andere belangen die er ook zijn uit het oog
      • Heeft soms te weinig oog voor de relatie met de klant
      • Heeft de neiging om sterk te sturen
      • Heeft de neiging om te drammen (het gaat hem niet snel genoeg)
      • Kan belerend overkomen (of heeft de neiging de ander als dom te zien)
    • Kracht van de expert als adviseur

      • Inhoudelijke kennis
      • Heeft vaak de durf om een afwijkend advies te geven (ook als dat niet op prijs wordt gesteld)
  • Adviesrol 2: de regisseur

    De regisseur is gewend om de touwtjes stevig in handen te nemen en dat is ook zijn/haar kracht. In een adviestraject zal de regisseur er niet zo gauw gras over laten groeien: kortom je weet zeker dat er wat gaat gebeuren wanneer de regisseur zijn/haar adviestaak op zich neemt.  De regisseur heeft graag controle over het proces en werkt bij voorkeur met een stappenplan, plan van aanpak of brengt fasen aan tijdens het adviestraject.

    • Valkuilen van de regisseur

      • Teveel controle en regie willen hebben
      • Te sterk sturen
      • Te systematische benadering van het vraagstuk (en de relatie vergeten)
      • Kan soms te weinig inbreng van de klant vragen
      • Kan door zijn actieve houding een passieve klant creëren
    • Kracht van de regisseur

      • Is doelgericht en resultaatgericht
      • Heeft controle op het proces
      • Creëert beweging door zijn/haar actieve aanpak
  • Adviesrol 3: de begeleider of partner

    De partner is sociaal ingesteld en heeft oog voor de menselijke kant van de medaille. Hij/zij is gericht op de relatie met de klant en vindt dit ook belangrijk. De begeleider kan goed luisteren, is begripvol, empathisch, sensitief.  De begeleider of partner biedt de klant aandacht, maar ook veiligheid.

    • Valkuilen van de begeleider

      • Moeite om met afstand en nabijheid om te gaan
      • Soms te weinig inhoudelijke inbreng
      • Soms onduidelijk in zijn adviezen
      • Vindt het moeilijk om afwijkende adviezen neer te leggen (en is geneigd teveel rekening te houden met de reactie van de klant)
      • Heeft soms de neiging om in te vullen voor de ander
    • Kracht van de begeleider

      • Oog voor onderlinge verstandhoudingen
      • Oog voor de menselijke kant van het vraagstuk
      • Toegankelijk voor de klant
  • Adviesrol 4: de coach of transferreur

    De coach of transferreur kan uitstekend de verantwoordelijkheid bij de klant laten liggen. Hij/zij biedt inzichten of technieken aan maar de keuze of implementatie daarvan laat hij/zij graag aan de klant over. De coach is vertrouwenwekkend en geeft de klant al snel het gevoel dat het project zal slagen.

    • Kracht van de coach of transferreur

      • Kan uitstekend loslaten (de verantwoordelijkheid bij de ander laten)
      • Biedt vertrouwen aan de klant dat het gaat lukken (stimuleert)
      • Is tactvol in zijn/haar communicatie
    • Valkuil van de coach of transferreur

      • Gaat er soms teveel vanuit dat de klant het op eigen kracht kan en stuurt soms te weinig
      • Heeft de neiging de zaken te rooskleurig in te schatten
      • Is soms te gericht op aannames en controleert te weinig
      • Teveel op hoofdlijnen en wil de details soms over het hoofd zien
      • Soms te globaal in zijn/haar adviezen
      • Vindt het moeilijk om afwijkend advies te geven  

Training Adviesvaardigheden

Wil je een training adviesvaardigheden volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Training adviesvaardigheden

Leerdoelen voor de adviseur

Wij hebben een aantal leerdoelen voor de adviseur uitgewerkt. Wil je ze bekijken?

Leerdoelen adviseur

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.