Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Voorwaarden scheppen bij delegeren

Een leerdoel voor leidinggevenden voor de training delegeren en loslaten: de juiste voorwaarden scheppen voor delegeren. Hiermee voorkom je excuusgedrag van de medewerker.

Verantwoordelijkheid nemen

Een veelgehoorde uitroep wanneer er iets mis gaat in de organisatie is: ja, dat wist ik niet! Als je een taak gedelegeerd hebt, moet je er toch op aankunnen, dan moet je er toch op kunnen vertrouwen. Zo wordt gezegd: ik mag toch aannemen dat......... Ons antwoord is: aannemers nemen aan, je moet weten! Je bent immers eindverantwoordelijk. Hoe kun je als eindverantwoordelijke denken dat, geloven in, aannemen terwijl je jouw functie en verantwoordelijkheid alleen kunt uitoefenen wanneer je WEET.

Ja maar wij hebben de taken en verantwoordelijkheden lager in de organisatie gelegd. Heel goed, maar dat ontslaat je niet van jouw informatieplicht. Wanneer 't verkeerd gaat staat men namelijk bij jou als eindverantwoordelijke aan tafel!

Delegeren is wat anders dan over de schutting gooien

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training delegeren

Bekijk de training delegeren en loslaten voor leidinggevenden en managers. Zowel individueel aanbod als groepstraining wanneer meerdere leidinggevenden uit jouw organisatie deze training willen volgen.

Training delegeren en loslaten

Voorwaarden: afspreken, bespreken, aanspreken op.....

In jouw functie als eindverantwoordelijke heb je informatie nodig. Ook van de taken en verantwoordelijkheden die jij gedelegeerd hebt bij jouw collega's. Welke informatie heb je nodig? Alle informatie die je nodig hebt om jouw functie als eindverantwoordelijke naar behoren uit te voeren. Wanneer de taak, verantwoordelijkheid en bevoegdheid gedelegeerd worden, dienen er afspraken te komen over:

  • Hoe je geïnformeerd wilt worden
  • Wanneer je geïnformeerd wilt worden
  • Waarover je geïnformeerd moet worden

Voorwaarden voor delegeren: afspreken, bespreken, aanspreken op.....

Uit de praktijk: ja dat kon ik niet weten!

Aangeslagen kwamen de twee compagnons binnen bij De Steven. Er was onderling frustratie en onenigheid. Na enige tijd kwam het hoge woord eruit. Er was een debiteur met betalingsproblemen en het ging om een bedrag van 250.000 euro. Compagnon A was hier verantwoordelijk voor, compagnon B wist nergens van en kwam er op een te laat moment achter. Compagnon B verweet compagnon A dat hij de zaak te lang had laten sudderen en dat hij geïnformeerd had moeten zijn.

Wat was er mis?

  • Compagnon B had weliswaar gelijk dat hij geïnformeerd had moeten zijn maar er waren nooit afspraken over gemaakt
  • Elkaar vertrouwen op blauwe ogen maar onduidelijke afspraken onderling

Delegeren en loslaten

Training delegeren en loslaten!

Training delegeren en loslaten

Leerdoelen delegeren

Bekijk de leerdoelen inzake delegeren.

Leerdoelen delegeren

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.