Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Aanzeggesprekken of ontslaggesprekken

Het aanzeggesprek of ontslaggesprek wordt ingezet op het moment dat je een medewerker ontslag moet aanzeggen. Leidinggevenden krijgen ermee te maken in de dagelijkse praktijk bijvoorbeeld wanneer de medewerker niet functioneert of bij reorganisatie. Een ontslaggesprek voeren is emotioneel beladen en moet met zorgvuldigheid plaatsvinden. Het is derhalve van groot belang dat jouw leidinggevenden vaardig zijn in de gesprekstechnieken om dit lastige gesprekstype te voeren.

Leerdoelen voor de leidinggevende

Een overzicht van mogelijke leerdoelen bij ontslag- of aanzeggesprekken

  • Jouw vaardigheid in het voeren van aanzeggesprekken vergroten
  • De impact van het ontslag voor de medewerker begrijpen en de juiste steun bieden
  • Voorkomen dat je jezelf laat meeslepen door gevoelens en emoties tijdens het gesprek
  • Jouw inzicht vergroten hoe je de boodschap aan de andere medewerkers overbrengt
  • Voorkomen dat je vormfouten maakt tijdens het gesprek die je later juridisch verweten kunnen worden.

aanzeggesprekken of ontslaggesprekken

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?

Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Communicatietraining voor leidinggevenden

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining voor leidinggevenden

Spannend

Aanzeggesprekken zijn spannend en geven spanning. De één kan er beter mee omgaan dan de ander maar wanneer het jou helemaal koud laat, heb je wellicht te weinig inlevingsvermogen of empathie. Wanneer ontslag moet worden aangezegd, heeft dat impact op jouw medewerker. Hoe jouw medewerker reageert, weet je niet van tevoren. De één klapt dicht en zegt niets meer. De ander wordt boos en heeft het gevoel dat hem/haar onrecht wordt aangedaan.

Wat gebeurt er?

Op het moment dat je ontslag aanzegt, voelt de medewerker zich bedreigd in zijn/haar behoefte aan zekerheid. Soms nog meer dan alleen zekerheid: het kan ook de behoefte aan veiligheid (wonen) of zelfs eten en drinken zijn die bedreigd wordt. Bedreiging van behoeften roept emotie en negatieve gevoelens op. Of ze nu wel of niet worden geuit. Ze zijn er! Dat kan primaire reacties geven!

Training aanzeggesprekken

Ooit kregen we de vraag: hoe lang duurt een training aanzeggesprekken bij jullie? Ons antwoord: vijf minuten maar we kunnen het ook mailen. Al volg je 10 trainingen ontslaggesprekken: jouw medewerker zal niet zeggen na het gesprek 'goh wat kun jij leuk ontslag geven!'.

Toen kwam de echte leerbehoefte: ja maar onze leidinggevenden zien er tegenop. Ze moeten een reorganisatie doorvoeren en vinden dit heel vervelend.

Slecht nieuwsgesprekken voeren

Tips

  • Draai er niet omheen en vertel de medewerker direct dat je de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen.
  • Zorg dat je vooraf goed geïnformeerd bent over het verloop, de noodzaak voor dit ontslag en over de juridische feiten. Wat we willen zeggen: zorg dat het verhaal klopt.
  • Hou het gesprek kort en krachtig.
  • Ga geen 10x uitleggen waarom het is: één keer is voldoende.
  • Laat merken dat jouw besluit genomen is en dat je er niet op terugkomt
  • Vermijd schrale troostwoorden in de trant van: je hebt zo een andere baan weer met jouw capaciteiten
  • Toont empathie en betrokkenheid
  • Nodig de medewerker uit voor een vervolggesprek over de verdere afhandeling (en probeer niet alles in één gesprek te doen)
  • Geef de medewerker ruimte en gelegenheid zich te laten informeren en bijstaan door derden

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining voor leidinggevenden

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.