Aanzeggesprekken of ontslaggesprekken
Het aanzeggesprek of ontslaggesprek wordt ingezet op het moment dat je een medewerker ontslag moet aanzeggen. Leidinggevenden krijgen ermee te maken in de dagelijkse praktijk bijvoorbeeld wanneer de medewerker niet functioneert of bij reorganisatie. Een ontslaggesprek voeren is emotioneel beladen en moet met zorgvuldigheid plaatsvinden. Het is derhalve van groot belang dat jouw leidinggevenden vaardig zijn in de gesprekstechnieken om dit lastige gesprekstype te voeren.
Leerdoelen voor de leidinggevende
Een overzicht van mogelijke leerdoelen bij ontslag- of aanzeggesprekken
- Jouw vaardigheid in het voeren van aanzeggesprekken vergroten
- De impact van het ontslag voor de medewerker begrijpen en de juiste steun bieden
- Voorkomen dat je jezelf laat meeslepen door gevoelens en emoties tijdens het gesprek
- Jouw inzicht vergroten hoe je de boodschap aan de andere medewerkers overbrengt
- Voorkomen dat je vormfouten maakt tijdens het gesprek die je later juridisch verweten kunnen worden.
Doe de leiderschapstest
Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen?
Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?
Communicatietraining voor leidinggevenden
Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?
- individuele communicatietraining
- teamtraining communicatie verbeteren
Spannend
Aanzeggesprekken zijn spannend en geven spanning. De één kan er beter mee omgaan dan de ander maar wanneer het jou helemaal koud laat, heb je wellicht te weinig inlevingsvermogen of empathie. Wanneer ontslag moet worden aangezegd, heeft dat impact op jouw medewerker. Hoe jouw medewerker reageert, weet je niet van tevoren. De één klapt dicht en zegt niets meer. De ander wordt boos en heeft het gevoel dat hem/haar onrecht wordt aangedaan.
Wat gebeurt er?
Op het moment dat je ontslag aanzegt, voelt de medewerker zich bedreigd in zijn/haar behoefte aan zekerheid. Soms nog meer dan alleen zekerheid: het kan ook de behoefte aan veiligheid (wonen) of zelfs eten en drinken zijn die bedreigd wordt. Bedreiging van behoeften roept emotie en negatieve gevoelens op. Of ze nu wel of niet worden geuit. Ze zijn er! Dat kan primaire reacties geven!
Training aanzeggesprekken
Ooit kregen we de vraag: hoe lang duurt een training aanzeggesprekken bij jullie? Ons antwoord: vijf minuten maar we kunnen het ook mailen. Al volg je 10 trainingen ontslaggesprekken: jouw medewerker zal niet zeggen na het gesprek 'goh wat kun jij leuk ontslag geven!'.
Toen kwam de echte leerbehoefte: ja maar onze leidinggevenden zien er tegenop. Ze moeten een reorganisatie doorvoeren en vinden dit heel vervelend.
Tips
- Draai er niet omheen en vertel de medewerker direct dat je de arbeidsovereenkomst wilt beëindigen.
- Zorg dat je vooraf goed geïnformeerd bent over het verloop, de noodzaak voor dit ontslag en over de juridische feiten. Wat we willen zeggen: zorg dat het verhaal klopt.
- Hou het gesprek kort en krachtig.
- Ga geen 10x uitleggen waarom het is: één keer is voldoende.
- Laat merken dat jouw besluit genomen is en dat je er niet op terugkomt
- Vermijd schrale troostwoorden in de trant van: je hebt zo een andere baan weer met jouw capaciteiten
- Toont empathie en betrokkenheid
- Nodig de medewerker uit voor een vervolggesprek over de verdere afhandeling (en probeer niet alles in één gesprek te doen)
- Geef de medewerker ruimte en gelegenheid zich te laten informeren en bijstaan door derden
Training communicatie en gesprekstechnieken
Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?
- boek snel effect door onze training communicatie en gesprekstechnieken die zelfs individueel te volgen is
- bekijk de training effectief beïnvloeden
- bekijk de training communicatie voor technici
- bekijk de leerdoelen communicatie voor leidinggevenden
Testen, webinars en E-book
Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:
- Webinar over persoonlijke communicatie
- E-book over authentiek communiceren (in PDF)
- Communicatietest
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.