Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Oprechte interesse en belangstelling

Oprechte interesse en belangstelling tonen in uw medemens? Doet u dat? Wist u dat oprechte interesse wat anders is dan een kunstje en dat het veel meer is dan een vaardigheid?  Wist u dat interesse die niet oprecht is, geen interesse is maar een kunstje dat u geleerd hebt op de verkooptraining?

Kenmerken

Oprechte interesse tonenWie oprechte interesse heeft in de ander:

  • Is onbaatzuchtig en heeft geen direct belang bij een wederdienst van de ander
  • Heeft aandacht voor de ander
  • Toont belangstelling en is geboeid door de ander
  • Kan luisteren naar de ander en is geïnteresseerd in zijn belevingswereld of denkwereld
  • Heeft geen bijbedoelingen

Oppervlakkigheid is taboe

U kent het vast wel een vorm van oppervlakkige interesse. Iemand die vraagt hoe het met u gaat en toen u de eerste twee zinnen uitgesproken had de reactie gaf: ‘ja bij ons gaat het ook goed’.  Of toen u vertelde dat u moeder met hartklachten is opgenomen in het ziekenhuis kreeg u de reactie wellicht van iemand dat bij hem/haar ook de hele woonwijk met hartklachten is opgenomen en dat er helaas nog maar weinig overlevenden waren.

Het verkoopgesprek

Ook in verkoopgesprekken zien we vaak een soort van oppervlakkige fatsoenlijkheidsinteresse (nieuw woord voor scrabble). Vragen als: ‘kunt u iets over uw bedrijf vertellen?’ of ‘wat doen jullie nu precies?’.  Alsof die verkoper dat wat uitmaakt. U had allang gevoeld: hij kwam een order bij u slijten en dat was het dan.

Op de werkvloer

Oprechte interesse op de werkvloer is zo ontzettend essentieel. En u voelt het zelf wel aan of uw manager op de leiderschapstraining heeft geleerd om interesse te tonen of dat het daadwerkelijk gemeend is. Overigens zou het product ‘oprechte belangstelling’ veel onvrede voorkomen in de onderbuik van organisaties.

Is het een vaardigheid?

Gemeende belangstelling tonen is geen vaardigheid. Het heeft te maken met wie u bent. Bekijk ook eens de kwaliteit oprechtheid. Is het allemaal namaak wat u te bieden hebt? Stuurt u uw klant een kaartje omdat de datum van zijn/haar verjaardag in uw CRM aangegeven staat of toont u werkelijk uw medeleven?

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens

 

 


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.