Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Leidinggevende is geen psycholoog of coach

De leidinggevende is geen psycholoog, bedrijfsarts, psychiater, therapeut of coach. Vaak begeeft men zich op glad ijs door tal van persoonlijkheidsanalyses over de medewerker te maken die niet meer zijn dan een vorm van amateurpsychologie.

Soms wordt er door leidinggevenden amateurpsychologie bedreven wanneer de medewerker persoonlijke vraagstukken heeft. Een coachende stijl van leidinggeven ontwikkelen is wat anders dan coachen. Zo wordt het hele privéleven van de medewerker soms doorgespit om tot een beoordeling te komen hoe iets tot stand is gekomen en wat er nu aan moet gebeuren. Mijn advies aan leidinggevenden is om daar heel voorzichtig mee om te gaan.

Aanduiding met -ismen

Ook de aanduiding met tal van -ismen vind ik niet zonder gevaar maar zeker niet gerechtvaardigd. Zo maakte ik een sollicitatieronde mee waarbij de leidinggevende was aangeschoven als toehoorder en de sollicitant was nog maar net vertrokken of ik kreeg de opmerking; ‘dat was wel typisch een autist’ of ‘die heeft wel autistische trekken’. 

Leidinggevende is geen psycholoog of bedrijfsarts

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Coachend leiderschap

De praktijk laat wat anders zien

In de praktijk maak ik andere situaties mee die erop wijzen dat het beter is om als leidinggevende of werkgever niet op de stoel van de psycholoog te gaan zitten.

  • De monteur die niet kon lezen

    Een monteur van een technisch bedrijf werd aangemeld wegens een coachingsvraagstuk. Hij was al bijna 30 jaren in dienst waarvan 26 jaar naar grote tevredenheid van de werkgever. De werkgever gaf te kennen de laatste twee jaar minder tevreden over hem te zijn. Dat zat niet zozeer in de technische kennis en vaardigheden van de monteur maar toch bracht hij onvoldoende wat de organisatie verwachtte. De werkgever had hier ook een verklaring voor en wist dat één van de kinderen van hem een alcoholprobleem had en daarover had hij ook weleens van gedachten gewisseld met de medewerker. De werkgever was van oordeel dat het ´minder goed functioneren´ ontstaan zou kunnen zijn door persoonlijke problemen van de medewerker

    Analyse van het vraagstuk

    Tijdens de derde coachingssessie kwam het ware verhaal van de medewerker op tafel. Vroeger bestond het bedrijf uit ca. 7 personen en de laatste twee jaar was er een doorgroei gemaakt naar circa 20 medewerkers. Vroeger sprak de direct leidinggevende de klussen die gedaan moesten worden door met de monteur en toen ging het altijd goed. Maar nu kreeg de monteur een map mee met een situatieschets en een offerte aan betreffende klant. Wat was de clou? De monteur kon niet lezen en heeft dit altijd verborgen weten te houden uit angst voor ontslag.

  • De leidinggevende met dyslexie

    De meneer was boven de 50 en vervulde al vele jaren de functie van voorman. Zijn nieuwe directeur vond dat deze leidinggevende erg traag was in het reageren op email, te weinig initiatief nam om met voorstellen te komen etc. Reden om een coachingstraject te starten. De directeur had er bijzondere psychische verklaringen bij bedacht hoe dit alles zo tot stand is gekomen en wat er nu precies moest gebeuren.

    Analyse van het vraagstuk

    Tijdens één van de sessies vertelde de medewerker dat hij dyslectisch was en dit zelfs voor zijn vrouw verborgen had weten te houden uit schaamte, twijfel en onzekerheid. Reden waarom hij dit nooit besproken had op zijn werk was dat hij bang was om uit zijn functie ontheven te worden. Tijdens de evaluatie met de directie kwam de medewerker zelf zo ver dat hij dit op tafel heeft gelegd. En natuurlijk: hij werd helemaal niet ontslagen maar kreeg een onderzoek aangeboden om te achterhalen of het vermoeden van de medewerker werkelijk klopte.

Exceptionele gevallen?

Iemand zei: 'tjaa dit zijn wel extreme voorbeelden'. Voor mij is dat echter niet het geval. Heel vaak zit er een vraag achter de coachingsvraag die bij de werkgever niet op tafel komt om tal van redenen. Het kan zijn dat de omgeving niet voldoende veilig is (de werkgever heeft een ander belang dan een coach), wellicht voelt de medewerker zich onzeker en de vraag is of iemand intern bij de organisatie die technieken beheerst om dergelijke vraagstukken op tafel te krijgen.

Je bent leidinggevende: geen psycholoog

De kern is dit: blijf als leidinggevende of organisatie bij je vakgebied. En begeef je niet te snel op glad ijs door voorbarige conclusies te trekken over het persoonlijke aspect bij medewerkers. En stop met psychologiseren. Onze ervaring is: meestal is het verhaal anders.

Training coachend leiderschap

Bekijk de training coachend leidinggeven. We verzorgen deze training individueel maar ook in groepen wanneer je meerdere collega's hebt, die interesse hebben in deze training.

Coachend leiderschap

Leerdoelen

We hebben nog veel meer  leerdoelen coachend leiderschap   voor je uitgewerkt. Je kunt ook het overzicht bekijken met alle leerdoelen voor leidinggevenden.

Leerdoelen voor leidinggevenden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.