Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Primetime: wanneer heb je de meeste energie?

Primetime is die periode op een dag wanneer je de meeste energie hebt. Voor sommigen is dat in de ochtenduren. Voor anderen in de middaguren en sommigen hebben het in de avonduren en soms zelfs in de nacht. Hoe zit dat met jou? Wanneer heb jij de meeste energie?

Onproductief benutten van energie

Veel mensen gaan erg onproductief met hun energie om. Wanneer ze het meest fit zijn, plannen ze het werkoverleg, vergaderingen, meetings, afspraken of bezoeken. Of ze gaan e-mails lezen en beantwoorden, praatjes met collega’s maken over hoe het weekend was of doe-dingetjes (doe-taken) uitvoeren.
Vervolgens moeten ze een ingewikkelde beleidsnota of offerte schrijven, een calculatie of tekening maken en dat doen ze op momenten dat ze minder energiek zijn. Gevolg: het schiet niet op. Het lampje is bijna uit en de taak is te groot. Zonde!

Prime time: wanneer hebt u de meeste energie?

Training timemanagement

Wil je een training timemanagement volgen? Dat kan individueel en in de groep! Bekijk alvast de leerdoelen timemanagement!

Training timemanagement

Doe de test!

Wil je snel jouw leerdoelen ontdekken wanneer het over effectief tijdbeheer gaat? Doe de online test en je krijgt gratis een rapport in jouw mailbox. Wil je direct van start gaan? Klik dan op onderstaande link!

Doe de online test!

E-book: hoe ga je met jouw tijd om?

Wil je echt anders met je tijd omgaan? Ben je bereid om fundamentele keuzes te maken? Wil je leren om stress of uitputting te voorkomen? Dan is dit een selfmade boek die je daarbij kan ondersteunen.

E-book: hoe ga je met je tijd om?

Effectief benutten van energie

Wanneer je je energie goed benut, kun je ingewikkelde en complexe taken beter uitvoeren. Je maximaliseert effectief werken door op het juiste moment de juiste dingen te doen. En voor een deel heb je dat zelf in de hand. Timemanagement gaat altijd over wat je wel in de hand hebt (waar je invloed op hebt). Het gaat niet over wat je niet in de hand hebt. Je energie richten op zaken die je niet in de hand kunt hebben is zinloos.

Voorbeeld

Als voorbeeld neem ik tekstschrijver Anneke. Al langer had Anneke het gevoel dat ze niet productief was en dat ze te weinig presteerde (het gevoel: er komt te weinig uit mijn vingers). Toen ik samen met Anneke haar dag analyseerde bleek dat ze in haar primetime (de tijd dat ze het meest fit was) bezig was om telefoontjes te beantwoorden, blogs te plaatsen op internet etc. Daarna moest ze nog creatief zijn en nieuwe teksten bedenken en schrijven. En daarvoor had ze geen energie meer! Dus nam ze haar werk mee naar huis, ging ze in het weekend schrijven etc. Maar ook die strategie werkte niet. Anneke bleek een ochtendmens te zijn. Ze wijzigde haar strategie en ze ging nieuwe teksten schrijven op het moment van de dag dat ze fit was. Dat deed ze 3 uur aaneengesloten (zonder stoorzenders). Daarna was de concentratie weg en ging ze na een korte pauze over op andere taken zoals: e-mails beantwoorden, telefoontjes plegen etc.

Natuurwetten

De natuurwet van de primetime ziet er als volgt uit:

  • Complexe taken of jouw kerntaken voer je uit wanneer je de meeste energie hebt
  • Tijdens de primetime zorg je ervoor dat je niet gestoord wordt (geen telefoon)
  • Je zorgt ervoor dat je niet afgeleid wordt (niet even je e-mails bekijken, niet stiekem even op facebook kijken of in de Telegraaf)

Training timemanagement

Wij bieden coaching & training gericht op timemanagement voor iedereen die effectiever met zijn tijd wil omgaan.

Training timemanagement

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.