Het nut van een evaluatieformulier bij training en coaching
Vaak wordt aan het eind van de training, cursus of coachingstraject een evaluatieformulier ingevuld waarbij de training of trainer / coach een vorm van beoordeling krijgt. Maar wat voor nut heeft het eigenlijk?
Evalueren
Evalueren lukt naar onze mening alleen wanneer je vooraf duidelijk hebt wat je wil bereiken. Zie hiervoor ook: evaluatie training of coaching waarbij ik uitgebreider inga op dit vraagstuk. Evalueren is een belangrijk onderdeel in een training of coachingstraject maar naar mijn idee ligt het accent te vaak op de ambiance, de trainer, coach of cursusleider.
Voortgang coaching
Een voorbeeld van een formulier kun je downloaden om de voortgang van jouw coachingstraject bij te houden.
Voorbeeld evaluatieformulier
Een voorbeeld van een evaluatieformulier kun je downloaden en geheel aanpassen naar jouw eigen smaak.
Vier invalshoeken voor een evaluatie
Een evaluatie heeft een viertal invalshoeken wat mij betreft:
-
De rol van de organisatie voorafgaand aan de training
Of het nu de leidinggevende betreft of de HRM afdeling: de organisatie heeft voorafgaand aan een training een belangrijke rol bij het welslagen van de training. Te vaak maken wij mee dat deelnemers onvoldoende weten waarom een training is georganiseerd en wat er in dit kader van hen verwacht wordt. Kardinaal punt daarbij is: wordt er wat van de deelnemer verwacht?
-
De rol van de deelnemer
Het maakt een groot verschil of de deelnemer de training komt consumeren of wanneer we een zeer actieve rol bespeuren om de gestelde leerdoelen daadwerkelijk te behalen. Hoe actief is de deelnemer zelf in het proces?
-
De rol van de trainer / coach
Natuurlijk mag ook de rol van de trainer of coach onder de loep worden genomen. Hoe was zijn/haar bijdrage? Was de overdracht helder en duidelijk? Voelde de deelnemer zich op zijn gemak? Werd men gestimuleerd, geprikkeld of getriggerd? Kon de trainer zich voldoende verplaatsen in de praktijk van de deelnemers?
-
Follow-up
Een volgende stap bij het evalueren is: hoe geef je nu een follow-up aan datgene wat je tijdens een training hebt geleerd? Ook daar kan de leidinggevende een belangrijke rol vervullen. Wordt er nog de tijd genomen om de leerdoelen en progressie op de leerdoelen af en toe te bespreken? Hoe voorkom je dat men weer terugzakt in oud gedrag?
Evaluatiegesprek versus evaluatieformulier
Hoe nuttig een evaluatieformulier ook mag zijn: mijn voorkeur gaat duidelijk uit naar een evaluatiegesprek. Wat waren de doelstellingen? Hoe is de progressie? Hoe ga je ermee verder? Vaak nodigen we de leidinggevende daarbij uit. Dat kan leiden tot concrete afspraken tussen medewerker en leidinggevende hoe na de training verder vorm wordt gegeven aan de leerdoelen.
Evaluatie training en coaching
Lees meer over evaluatie van training en coachingstrajecten.
Auteur
Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.