De beste leidinggevende is een OEN (open, eerlijk en nieuwsgierig)
Je komt ze nog wel eens tegen; Leidinggevenden die heel goed weten wat een medewerker nodig heeft. Ze weten precies wat niet goed gaat en hoe het beter moet. Ze kunnen zelfs denken voor een medewerker. Die medewerker hoeft alleen maar te doen wat de leidinggevende bedacht heeft. Als ze maar eens beter zouden luisteren, verzucht hij vaak. De leidinggevende die alle antwoorden heeft. Helaas, ook leidinggevenden kunnen zich vergissen. Behalve dat ze zich kunnen vergissen zit hier een cruciale fout. Het gaat niet om de antwoorden, het gaat om de vraag.
Open, Eerlijk en Nieuwsgierig
Optimale organisatie prestaties krijg je als medewerkers gelukkig zijn in hun werk. Dat lukt als je kunt doen waar je goed in bent, de stress van taken waar je minder goed in bent beperkt wordt en je baan voldoende uitdagingen en ontwikkelmogelijkheden geeft. Daar komt je leidinggevende alleen achter als hij/zij de goede vragen stelt;
- Waar ben je goed in?
- Waar wil je beter in worden?
- Waar zie je jezelf over 5 jaar?
Bespreken van ambities, karakter en capaciteiten
Hert gaat erom karakter, capaciteiten en ambities regelmatig te bespreken en de medewerker te ondersteunen in het bereiken van zijn ambities. Dan is er sprake van werken vanuit intrinsieke motivatie. De beste garantie voor een optimale prestatie en duurzame inzetbaarheid. De moderne leidinggevende heeft de switch gemaakt van taakgericht sturen naar dialoog gestuurd leidinggeven. Hij is een goede OEN geworden en beheerst de dialoog.
Duurzame inzetbaarheid
Meer weten over duurzame inzetbaarheid? Peter Weustink schreef diverse artikelen over de randvoorwaarden.