Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ben je confronterend? Veilig confronteren!

Ben jij confronterend in je communicatie? Dan aarzel je niet om de confrontatie aan te gaan. Het woord "confrontatie" komt van het Latijnse woord "confrontare", wat "tegenoverstellen" of "vergelijken" betekent. Maar als we vandaag uitleggen wat confronterend is, dan praat ik over dat je een botsing, discussie of conflict niet uit de weg gaat.

Harde confrontaties

Ik begin maar eens met harde confrontaties. Wat betekent dat in communicatie? Je hebt iemand geconfronteerd met:

  • De leugens die hij/zij verspreidt.
  • Onjuistheden in zijn/haar betoog.
  • Gemene onderhuidse spelletjes die je aanvoelt.

De krant staat er vol van als het over de politiek gaat bijvoorbeeld. In taal drukt men zich dan uit in de trant van: ‘Ik heb hem/haar eens goed de wacht aangezegd’ of ‘Ik heb hem/haar de waarheid verteld’.
Wanneer heeft dit zin? Als er misstanden zijn! Als er onrecht is! Als je benadeeld bent! En anders zeg ik: grijp niet te snel naar dit middel!

Confronterend in jouw communicatie?

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Zachte confrontaties

Er zijn ook zachte confrontaties. In coachingssessies maak ik dat soms mee. Iemand zegt: ‘Het is heel confronterend maar ik word er zo blij van’. Je zou denken: ‘Dat is raar, hoe kun je nu blij worden als het confronterend is?’. Ik noem het ook wel warme confrontaties. De afgelopen weken heeft het behoorlijk geregend. Dat zorgde ervoor dat de ramen vies geworden zijn. Niemand zag het! Tot afgelopen zaterdag. Toen scheen de zon. En opeens zagen we dat de ramen vies waren. Kwam dat door de ramen of keken we anders? Nee, dat kwam door de zon! De zon confronteerde ons met de vieze ramen.
Confronteren is dus ook: ‘als het licht opeens ergens op valt’. En dat gebeurde in een sessie met Jan-Jaap. Ik gaf woorden aan wat ik aan kwaliteiten zag bij Jan-Jaap. En diep in zijn hart wist hij wel dat hij die kwaliteiten had maar hij had ze ingepakt in een papiertje waarop stond ‘latente kwaliteiten’ en begraven in een hoekje. Door mijn woorden viel het licht opeens op dat donkere hoekje en werden de latente kwaliteiten die ik benoemde manifest.

Warme confrontaties

Warme confrontaties zijn fantastisch. Ik sprak met Marianne en door alles wat er gebeurde in haar leven is zij in de overlevingsstand van de bevriezing terechtgekomen. Als je haar ziet is ze afgesloten, toegesloten, gereserveerd, koel en afstandelijk. En eerlijk gezegd: ik geloofde er helemaal niks van, dat Marianne zo zou zijn.
Maar nu terug naar warme confrontaties. Zeg nou zelf: zou het helpen als je tegen de sneeuw zegt dat het tijd wordt om te ontdooien en dat we genoeg hebben van die witte rotzooi op straat? Dacht je dat de sneeuw dan smelt? Echt niet! Weet je wat helpt? De zon! In 1979 was er heel veel sneeuw in Nederland. Ik weet het nog goed. Maar toen de zon kwam was de sneeuw zo verdwenen.
Trouwens: weet je dat warme confrontaties fijn zijn en toch pijn kunnen doen? Ooit bevroren vingers gehad? Ik wel! Vroeger op de middelbare school weigerde ik om handschoenen aan te doen. Dat was meer voor watjes, vond ik. Maar als je vingers bevroren zijn en je komt bij de kachel, dan gaat dat pijn doen.

Te confronterend

Confronterend zijn is niet per definitie fout. Wanneer jou onrecht is aangedaan, mag je wat mij betreft keihard confronteren. Maar zet het middel in als het echt moet. Je moet niet met een kanon op een mug schieten namelijk. Grote kans dat je mist. En het heeft geen enkele zin. Doe je het toch, dan ben je te direct in jouw communicatie. En dat brengt onveiligheid.
Confronteren kun je leren. Met respect voor de ander. Zonder je gelijk te willen halen en zonder dat je de ander onderuit probeert te halen. Als je dat wilt, ben je misschien wel confronterend, maar dan ben je dat inclusief belerend, bevaderend, bemoederend of betweterig. En de ander kan dan alleen maar in de weerstand schieten. Tja, je moet je wel verdedigen toch, als je aangevallen wordt?

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.