Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Organisatie leerdoelen

Wat zijn de leerdoelen voor jouw organisatie? De Steven heeft een aantal organisatieleerdoelen uitgewerkt voor je in het kader van trajecten gericht op organisatieontwikkeling, organisatieverandering, organisatieverbetering.

Leerdoelen en doelstellingen bij organisatietrajecten

Ook bij organisatietrajecten is het noodzaak om duidelijke doelstellingen te formuleren. Verfijning van organisatiedoelstellingen is belangrijk. Waarom? Omdat je anders jouw doelstellingen niet bereikt. Organisatiedoelen worden vaak te grofmazig gesteld in de trant van:

  • we willen de interne communicatie verbeteren
  • we willen het onderlinge wij-gevoel bevorderen
  • we willen de open communicatie bevorderen binnen de organisatie
  • we willen klantgerichter werken
  • etc.

organisatieleerdoelen  | organisatieontwikkeling

Moeten organisatiedoelen SMART zijn?

SMART is een hulpmiddel om organisatiedoelen aan te scherpen. SMART is geen doel op zich. Je kunt heel veel organisatiedoelen SMART maken zoals:

  • we willen 5% omzetgroei (dat is duidelijk en meetbaar)
  • we willen de marges met 2% verhogen
  • we willen X% marktaandeel

Wanneer het gaat over de zachte doelstellingen binnen organisaties dan is het onmogelijk om alles SMART te maken. Lees ook: moeten leerdoelen altijd SMART zijn? Dat laat onverlet dat leerdoelen helder en duidelijk gesteld moeten worden. Zonder heldere doelstellingen is evalueren onmogelijk.

Contact met De Steven training & coaching

Adviesgesprek?

Heb je vragen? Leg gerust jouw verhaal aan ons voor. Wij kunnen je al snel een training aanbieden waar jouw wensen in verwerkt zijn. In eerste instantie kun je bellen met ons bedrijfsbureau. Maar het is ook mogelijk om een vrijblijvend adviesgesprek met onze trainers / coaches te plannen. Dat kan op onze locaties te Hoogeveen of Amersfoort maar natuurlijk ook online.

Contact

Voorbeelden en uitgewerkte leerdoelen

We hebben een aantal leerdoelen voor je uitgewerkt:

  • Interne communicatie verbeteren

    Een organisatiedoel kan zijn om de interne communicatie te verbeteren. Maar waar hebben we het precies over? (Lees ook: interne communicatie verbeteren in 6 stappen).

  • Werkdruk en stress bespreekbaar maken

    Het leerdoel: werkdruk en stress bespreekbaar maken is een leerdoel dat zowel bij organisatieontwikkeling of teamontwikkeling belangrijk kan zijn. Let wel: werkstress meten via een onderzoek is nog heel wat anders dan werkstress en werkdruk bespreekbaar maken.

  • Klantgerichte houding ontwikkelen binnen de organisatie

    Een organisatiedoel kan zijn om klantgerichter te willen werken. Vaak wordt dit in tal van termen uitgedrukt zoals: klantgericht denken en handelen, de klant centraal stellen, van aanbodgericht naar klantgericht. Maar waar hebben we het nu precies over?

  • Organisatieontwikkeling = teamontwikkeling

    Naast organisatieleerdoelen hebben we ook tal van leerdoelen voor teams ontwikkeld zoals:

    • het bevorderen van open communicatie
    • vertrouwen en commitment binnen het team organiseren
    • de neuzen dezelfde kant op
  • Duurzame inzetbaarheid bevorderen

    Trajecten gericht op het bevorderen van duurzame inzetbaarheid: het bevorderen van optimale prestaties van de organisatie en optimale inzetbaarheid van de medewerkers. Die twee gaan altijd samen. Lees onze artikelen over: werkplezier, employability, vitaliteitsmanagement, gezondheidsbevorderende maatregelen bij werk.

Overzicht van alle leerdoelen

Overzicht van alle leerdoelen die wij beschreven hebben?

Alle leerdoelen

Trajecten gericht op organisatie-ontwikkeling

Wil je een overzicht van al onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling?

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.