Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Confrontatiemijdend in je communicatie?

Ben jij confrontatiemijdend? Dan ga je de discussie, de botsing of het conflict uit de weg. Misschien ben je wel conflictvermijdend! Dat zou me niks verbazen. Maar dit artikel gaat over: confrontatiemijdend zijn in je communicatie. Wat is dat dan? En hoe gaat dat dan?

Betekenis

Ik probeer het uit te leggen. Weet je wat communiceren is? Prof. Anne van der Meiden zei op zijn Twents wat ik nu probeer te vernederlandsen. Communicatie is: ik kijk jou aan en jij kijkt mij aan, wij kijken elkaar aan. Ik zeg het op zijn Drents: ik deel, jij deelt, wij delen. Weet je wat miscommunicatie is? Ik deel niet of jij deelt niet, wij delen niet maar we verdelen. Wat we dan doen? Verstoppertje spelen! Ik tel tot 100, wie niet weg is wordt gezien. Nou, en jij zorgt dat je niet gezien wordt. Hoe? Door oogcontact te vermijden, door wat ongemakkelijk op je stoel te schuiven, etc.

Confrontatiemijdend

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Vormen

Ik ken diverse vormen van confrontatiemijding. Wil je er een paar?

Overmatige digi-taal

Onder overmatige digitale communicatie versta ik: te veel mailen, te veel appen of te veel messengers. Weet je wat ontbreekt? Face-to-face. Rechtstreekse communicatie is ook face-to-face. Ik zie jou en jij ziet mij.

In het midden laten

Misschien ken je de uitspraak dat we de kerk maar in het midden moeten laten. Daarmee bedoelde men: we hebben het er maar niet over want we worden het toch niet eens. Confrontatiemijding is dus ook wanneer je het maar in het midden laat. Je vermijdt het onderwerp want het is te pijnlijk of te ingewikkeld om te bespreken.

Veel praten: om de brij heen draaien

Een manier om de confrontatie te mijden is: om de hete brij heen draaien. Veel praten, weinig zeggen. Hele verhalen houden maar precies de kern waar het over gaat, overslaan. Lees ook mijn artikel over: wollig zijn in de communicatie.

Indirect taalgebruik

'Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar ik vind dit een waardeloos artikel over confrontatiemijding'. Sorry dat ik het zeg maar... dat is een vorm van indirect taalgebruik. Eerst jezelf verontschuldigen en dan toch nog even een tik uitdelen. Maar het kan ook subtiel. Je zegt niet dat je het een waardeloos voorstel vindt maar je zegt dat er heel veel goede elementen in het plan zitten.

Onuitgesproken verwijten

Een confrontatiemijding kan zijn dat je verwijten opspaart en niet uitspreekt. Je krijgt dan een spaarpot van onuitgesproken grieven.

Uitstellen

Een vorm van confrontatievermijding kan uitstelgedrag zijn. Bijvoorbeeld: het uitstellen van beslissingen waarvan je weet dat ze spanningen oproepen.

Passieve agressie

Passieve agressie: het uiten van negatieve gevoelens of weerstand op een indirecte manier, zoals sarcasme, cynisme of subtiel verzet.

Negeren of verdraaien

Het negeren of ontkennen van bestaande problemen of conflicten om de confrontatie te vermijden. Je doet net alsof het er niet is. Of je verdraait de feiten in je eigen voordeel.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.