Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Ontwikkelafspraken

Ontwikkelafspraken zijn afspraken over de gewenste of noodzakelijke ontwikkeling die je wenst door te maken. Je kunt ontwikkelafspraken maken op teamniveau, organisatieniveau en uiteraard ook op persoonlijk niveau. Ontwikkelafspraken kunnen ook ontwikkeldoelstellingen zijn.

Voorbeeld ontwikkelpunt

Hierna tref je een tweetal voorbeelden van ontwikkelafspraken.

  • Te direct in de communicatie

    Stel je bent te direct in jouw communicatie. Dat levert gedrag op wat niet wenselijk is. Jouw klanten dienen namelijk op een professionele wijze te woord gestaan te worden.  Gewenst gedrag is dus klantvriendelijke communicatie. Wat zijn dan jouw ontwikkelpunten?  Daar kom je pas achter wanneer je de analyse hebt gemaakt waarom je te direct communiceert en in welke situaties dat gebeurt. Ontwikkelpunten vaststellen is maatwerk. Maar ik noem wat voorbeelden uit de praktijk.

    Onder druk (je ervaart druk van buitenaf of je legt jezelf druk op), ontstaat de situatie dat je spanning gaat ervaren en derhalve te direct wordt in jouw communicatie. Een ontwikkelpunt van jou is dus met druk leren omgaan. Ik noem wat voorbeelden:

    • Je houdt in alle situaties overzicht en je bewaart jouw rust
    • Je leert om te gaan met prioriteiten en keuzes
    • Je leert begrenzen

    Uiteraard is het zaak om vast te leggen hoe je dan rust bewaart en hoe je overzicht denkt te behouden.

Ontwikkelafspraken maken

  • Moeilijk kunnen begrenzen

    Je vindt het moeilijk om grenzen aan te geven richting jouw klant. Dat speelt vooral wanneer jouw klant wat dominant overkomt. Daardoor doe je soms toezeggingen die je niet geheel waar kunt maken. Gewenst gedrag is dat je leert om professioneel te begrenzen. Wat is jouw ontwikkelpunt?

    • Grenzen ervaren en gevoelens toestaan
    • Leren om tegenargumenten te formuleren
    • Uitstel durven vragen

Uitgewerkte voorbeelden

Wil je uitgewerkte voorbeelden van ontwikkeldoelstellingen of ontwikkeldoelen? Ik heb talloze leerdoelen voor je uitgewerkt zowel op persoonlijk niveau als op teamniveau en organisatieniveau.

Leerdoelen

Wanneer?

Ontwikkelafspraken kun je maken in tal van situaties zoals:

Moeten de afspraken SMART zijn?

De vraag of ontwikkelafspraken SMART moeten zijn heb ik al vaker beantwoord. Een uitgebreid artikel over smart-doelstellingen tref je op onze website. De vraag is of ontwikkeling zich in cijfers laat meten en weten. Zeker is het belangrijk om zo specifiek mogelijk te zijn bij de formulering van de doelstelling.

Resultaatgericht leidinggeven

Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven.

Resultaatgericht leidinggeven

Leiderschapstraining

Bekijk onze trainingen gericht op leiderschapsontwikkeling.

Leiderschapsontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens

Leiderschapsstijl

Wat voor leiderschapsstijl heb jij als leidinggevende? Doe de online test. Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Leiderschapsstijl

Resultaatgericht leidinggeven

Bekijk de training resultaatgericht leidinggeven voor het middenkader en hoger kader.

Resultaatgericht leidinggeven


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.