Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Sorry cultuur

Sorry cultuur

Heeft uw organisatie een sorry cultuur? Weet u ook wat dat precies is? In dit artikel gaan we in op de betekenis en gevolgen van de sorry-cultuur.

Kenmerken

Kenmerken van de sorry cultuur zijn:

  • geen verantwoordelijkheid nemen voor eigen gedrag en keuzes maar verdedigen, uitleggen, afschuiven waarom het zo gekomen is
  • een bepaalde vriendelijkheid veinzen en ondertussen de meest impopulaire zaken uitvoeren
  • voorbijgaan aan gevoelens in de organisatie en dit met een soort van excuus afdoen
  • verkeerde beslissingen, beleid of keuzes vergoelijken of goedpraten
  • fouten toedekken en met een vleugje van zogenaamde spijt afdoen

Excuses-cultuur

De excuses cultuur belijdt met de mond sorry en excuus maar het doel is om er mee weg te komen. Wie excuus aanbiedt, krijgt de ander snel in de stand van acceptatie. Het is dus ogenschijnlijk een erkenning van gemaakte fout maar men voelt het niet zo.

Fouten, verantwoordelijkheden en aanspreekbaar

Wie verantwoordelijkheid draagt maar ook verantwoordelijkheid neemt,  is aanspreekbaar op deze verantwoordelijkheid. Sterker nog: hij/zij zal zich ten allen tijde willen, moeten en kunnen verantwoorden over keuzes die gemaakt zijn, beslissingen die genomen worden of beleid dat is uitgezet. Bij verantwoordelijkheid dragen hoort ook dat er fouten kunnen worden gemaakt. Dat is niet erg. Mits u er aanspreekbaar op bent.  We praten nog niet eens over schuld maar bij voorkeur over verantwoordelijkheid en 'aanspreekbaar zijn op'.

Kenmerk in de sorry-cultuur is dat niemand aanspreekbaar is. Uit beleefdheid wordt weliswaar nog gezegd ‘het spijt me’, het klinkt ook als een soort van schuldbelijdenis maar zo bedoelt men het niet.

Waarom doen mensen dat?

De sorry cultuur lijkt aardig en fatsoenlijk. Het is een manier van fouten verdoezelen, vervelende boodschappen wegfrommelen,  empathie en inlevingsvermogen veinzen en ondertussen gewoon je eigen gang gaan. Moeten we dan altijd een schuldige vinden?  Weet u: het gaat niet zozeer om schuld dan wel om het dragen en uitoefenen van verantwoordelijkheden.  Dat is wat anders. 

Gevolgen in teams en organisaties

Gevolgen in teams en organisaties zijn groot wanneer er een sorry cultuur is. We noemen er een paar:

  • voorbijgaan aan gevoelens die in de organisatie leven
  • creëren van indirecte weerstanden
  • creëren van een sfeer waarbij gebrek aan vertrouwen en veiligheid is
  • creëren van een cultuur waarbij verantwoordelijkheden niet worden genomen en waarbij men daar ook mee wegkomt (vrijblijvendheid)

Knelpunten in de organisatie

Dit artikel is geschreven in de serie knelpunten in bedrijven en organisaties.

Knelpunten in organisaties

Organisatieontwikkeling

Bekijk onze trajecten gericht op organisatieontwikkeling.

Organisatieontwikkeling

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.