Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Pamperen is een valkuil

Pamperen is een valkuil. Het is de ander in de watten leggen, verwennen, voorkeursbehandelingen geven, overdreven veel aandacht of zorg geven. Kortom: het is van alles waar een ander niets aan heeft.

Doe de uitgebreide analyse

Bij De Steven kunt u tegen betaling een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in uw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Uitgebreide test

Gratis preview

U kunt de test ook doen via een gratis preview. U krijgt dan via een beknopt rapport inzicht in wat voor type mens u bent en welke kwaliteiten en valkuilen daarbij horen.

Gratis preview

Valkuil

In een gratis webinar (online workshop) leggen wij uit wat kernkwaliteiten, valkuilen,  leerdoelen en allergieën zijn. U kunt de webinar na inschrijving online volgen.

Webinar kwaliteiten

Wanneer gebeurt het?

Pamperen is een valkuilPamperen kan in tal van situaties voorkomen. Leidinggevenden kunnen de medewerker pamperen, ouders hun kinderen. Leerkrachten of docenten kunnen de leerling pamperen en de overheid kan burgers pamperen.

Verwengedrag

Wie de ander pampert, zorgt ervoor dat de ander zijn/haar verantwoordelijkheid niet gaat voelen, ervaren of oppakken. Het is dus een vorm van verwengedrag die de ontwikkeling van mensen behoorlijk in de weg kan staan.

Leidinggevende en medewerker

Pamperen komt op de werkvloer veel voor. Hoe komt het tot uiting?

  • Medewerkers positiever beoordelen dan dat ze werkelijk presteren
  • Fouten goed praten die niet goed te praten zijn
  • Wegkijken en bepaalde ontwikkelpunten niet benoemen (vaak niet durven benoemen)
  • Medewerkers verzuimverlof toekennen terwijl ze wel (ander) werk kunnen verrichten
  • Beoordelingsgesprekken voeren en de moeilijke punten vermijden
  • Geen eerlijke feedback geven

Thuis en op het werk

Pamperen komt voor thuis en op het werk. We noemden het al verwengedrag.  Toch is dat niet het juiste woord. Verwennen zou moeten betekenen: heel lief, goed en aardig zijn voor iemand. Echter: pamperen is niet lief. U helpt de ander namelijk niet hooguit helpt u de ander van de wal in de sloot. Kortom:

  • Wie te aardig is, is niet aardig
  • Wie te lief is, is niet lief
  • Wie te sociaal is, is niet-sociaal (maar a-sociaal)
  • Wie te inlevend en begrijpend is, is niet inlevend en niet begrijpend

Een ander heeft niets aan uw gedrag.

Waarom doen mensen het?

Waarom pamperen mensen? Daar kunnen allerlei aanwijsbare redenen voor zijn:

  • Bang voor afwijzing
  • Altijd voor iedereen klaar willen staan of er altijd willen zijn voor een ander
  • Overmatige zorg of bezorgdheid
  • Gedrag dat bemoederend of betuttelend is

Belemmering bij ontwikkeling

Of het nu uw kind is (thuis), of de medewerker op de werkvloer. Verwengedrag belemmert de ander in zijn/haar ontwikkeling. Waarom? De ander leert niet om op eigen benen te staan en leert niet om eigen verantwoordelijkheid in te vullen. U doet de ander dus schromelijk tekort wanneer u door gaat met uw gedrag.

Leerdoelen Persoonlijke Effectiviteit

De Steven heeft  leerdoelen ontwikkeld voor de training Persoonlijke effectiviteit. U kunt ook het overzicht bekijken met alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen Persoonlijke effectiviteit

Training Persoonlijke Effectiviteit

Wilt u een training Persoonlijke Effectiviteit volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op. Bekijk de mogelijkheden voor training en coaching.

Training persoonlijke effectiviteit

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Ebook authentiek communiceren

Bestel dit ebook via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.