Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Opdringerig gedrag

Opdringerigheid: ik denk dat iedereen het wel kent. Van die opdringerige, hinderlijke, vrijpostige verkopers op straat. Die op onbescheiden wijze hun spullen aanbieden. Of van die ongewenste telefonische acquisitie die vanaf 1 juli 2021 verboden is. Maar je kent het vast wel. Opdringerigheid zit in tal van zaken: harde of felle stemgeluiden, opdringerige muziek, felle lichten. Maar ook iemand die je beetpakt terwijl jij daar helemaal niet op zit te wachten. Of iemand die je meteen een knuffel geeft, terwijl je denkt 'hoe overleef ik dit'.

Opdringerigheid is hinderlijk en storend. Ook als mensen bovenop je gaan staan terwijl ze met jou staan te praten. Ze gaan over een grens heen: dat is de kern van mijn betoog.

Echter in dit artikel gaat het over opdringerig gedrag in een andere vorm.

Opdringerig - opdringen - gedrag

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten, eigenschappen,  persoonskenmerken en valkuilen.

Zo krijg je inzicht in jouw ontwikkeldoelen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Definitie van opdringerigheid

Ik definieer opdringerigheid als volgt: gedrag waarmee je over de grens van de ander gaat of gedrag waarbij de ander over jouw grens gaat.  

Kenmerken en voorbeelden: gedrag

Graag benoem ik nog andere voorbeelden:

  • Bemoeizucht met jouw privéleven: bijvoorbeeld van andere familieleden of van collega’s
  • Nieuwsgierigheid: mensen die alles van je willen weten
  • Verplichtingen waarvan verwacht wordt dat je eraan meedoet terwijl je liever wat anders zou willen doen
  • Mensen die jou bepaalde normen en waarden willen aanpraten of die je bepaalde overtuigingen willen opleggen
  • Werkgevers die opdringerig zijn omdat ze verwachten dat je altijd beschikbaar moet zijn voor jouw werk.
  • Kleffe, te knusse of te close omgangsvormen op het werk waarbij een ongewilde privé-werk vermenging ontstaat.
  • Mensen die zich over-verantwoordelijk voelen en jou niet meer vrij kunnen laten
  • Over-betrokkenheid: die op den duur vervelend wordt
  • Overbezorgdheid: mensen die je te weinig vertrouwen geven
  • Drammerigheid: achter je aan drammen
  • Over-zorgzaamheid
  • Mensen die dominant of bazig zijn

Kwaliteit

Aan iedere valkuil ligt een kwaliteit ten grondslag. De kwaliteit die bij opdringerigheid kan horen is:

  • directief
  • aanwezig
  • daadkracht

Directief

Twee soorten

Samenvattend zie ik twee soorten van opdringerigheid:

  • De agressieve vorm: mensen die dominant en bazig zijn
  • De sub assertieve vorm van overbetrokken, te zorgzaam of over-verantwoordelijkheid.

Hoe ga je ermee om?

In feite is de agressieve vorm nog de meest gemakkelijke. Dominantie, bazigheid, overruled worden door de ander is gemakkelijker soms te pareren dan de sub assertieve vorm. Waarom? Omdat mensen menen dat ze het zo goed doen. Ze hebben het idee dat ze alles voor je doen en altijd voor je klaar staan. Om te voorkomen dat je de ander teleurstelt, is het soms nog moeilijker om eigen grenzen te bewaken. Toch zal er een moment komen waarbij je weinig anders kunt dan grenzen stellen.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaande!

Webinar burn-out

Schrijf je in voor de webinar over burn-out op vrijdag 12 april aanstaand!

Meer informatie

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.