Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Schijnheilig, hypocriet of huichelachtig: heb jij er ook zo’n hekel aan?  

Kun je er slecht tegen wanneer mensen zich schijnheilig voordoen  of wanneer ze hypocriet zijn of huichelen? In dit artikel ga ik in op schijnheiligheid en hypocrisie: wat is dat nu precies? En hoe zou het komen dat je er een hekel aan hebt?

Betekenis en definitie

Aan de hand van gedrag komen we tot een definitie. Iemand die schijnheilig, hypocriet of huichelachtig is:

  • Is achterbaks
  • Is onecht en doet alsof
  • Doet zich anders voor dan hij/zij is
  • Doet zich mooier voor dan hij/zij is
  • Beweert dingen die niet waar zijn (en weet ook dat ze niet waar zijn)
  • Veinst vriendelijkheid maar er zit wat anders achter
  • Heeft twee gezichten
  • Doet zich vromer voor dan hij/zij is (schijnvroom)

Schijnheilig, hypocriet of huichelachtig

Leren van jouw irritatiezone

Wil jij ontdekken wat jouw kwaliteiten zijn aan de hand van jouw irritaties?

Jouw irritatiezone

Doe de test!

Bij De Steven kun je een uitgebreide analyse doen om inzicht te krijgen in jouw kwaliteiten en valkuilen.

Meer informatie

Training en coaching

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen kunt vermijden? Dat kan!

Training kwaliteiten ontdekken

Communicatie

In de communicatie zijn er tal van manieren om te huichelen. Ik noem een paar vormen:

  • Veinzen

    Veinzen is affecteren en doen alsof. Een voorbeeld daarvan is: iemand veinst vriendelijkheid maar hij/zij is in feite boos. De vriendelijkheid wordt dus gefingeerd en is onecht en onoprecht. Een ander voorbeeld is: de schone schijn ophouden.

  • Naar de mond praten

    De ander naar de mond praten is een tweede vorm van schijnheiligheid. Het is een poging om de ander te behagen, bij de ander in een goed blaadje te komen of een wit voetje te halen. Maar je begrijpt het al: de intentie is eigen gewin.

  • Slijmen of lijmen

    Slijmen is een vorm van schijnheiligheid met als doel eigen gewin versterken. Vormen van slijmen zijn: flikflooien (bijvoorbeeld met de baas), hielenlikken, kruiperig en onderdanig gedrag, de ander vleien of temen.

  • Zoetsappige verhalen houden

    Zoetsappige verhalen is een vorm van hypocrisie waarbij quasi vriendelijk een overdreven betoog wordt gehouden wat men dus niet meent en wat niet oprecht is. Soms ook nog op een zalvende toon waarbij men zich mooi voordoet en waarbij men met een stichtelijk woord de ander zogenaamd op het oog heeft terwijl dat in feite niet zo is.

  • Voorwenden en voorgeven

    Voorwenden en voorgeven is een vorm waarbij men een situatie schildert die niet klopt. Er is dus bedrog in het spel.

  • Zich vroom voordoen

    Zich vroom voordoen of de vrome jongen (of meisje) uithangen betekent je vromer, braver, geloviger of godsdienstiger voordoen dan je bent. Het is een kwezelachtige manier van toneelspelen met als doel: eigen gewin versterken.

In de kern

Samenvattend: het gaat steeds om het volgende. Iemand is uit op eigen gewin maar geeft voor alsof hij jouw gewin op het oog heeft. Het gaat er dus niet om dat iemand de zaken te rooskleurig voorstelt omdat hij/zij van nature te optimistisch van aard is. Het gaat erom dat hij/zij de zaken mooier voorstelt dan ze zijn met als doel jou te winnen of om jouw instemming te verkrijgen terwijl dat in jouw nadeel zal uitpakken of waarbij jouw voordeel niet zo groot is dan wordt voorgesteld. Je voelt ‘m al: hier zit wat achter.

Waarom heb je er een hekel aan?

Heb je een hekel aan deze huichelachtige vorm van eigen gewin versterken? Dan vertelt dat iets over jou. Wanneer dit regelrecht tegen jouw haren instrijkt dan betekent dat het volgende:

Oprecht

Past de kwaliteit oprecht bij jou? Dat zou wel eens de reden kunnen zijn waarom je een hekel hebt aan huichelarij. Oprechtheid en echtheid is dan een kernwaarde die jou siert.

Oprecht

Waarom vertonen mensen dit gedrag?

Goeie vraag. Waarom vertonen mensen schijnheilig gedrag? Doen ze er dat nu om? Twee dingen:

  • Allereerst de categorie 'zich mooier voordoen dan ze zijn'. Men wil profiteren van jou door bij jou of bij een ander in het gevlei te komen. Men wil dus jouw instemming, jouw commitment of jouw betrokkenheid. Of men wil een beeld van zichzelf bij jou neerzetten, wat helemaal niet klopt.
  • Ten tweede: er zijn mensen die gewoon ook zo zijn en dan  kom je in de categorie oplichters, pathologisch leugenaars. Dat is een hoofdstuk apart. Duidelijk is dat je daar de nodige afstand van moet houden want voor je het weet ben je de portemonnee kwijt.

Training kwaliteiten en valkuilen

Wil je een training volgen om te leren hoe jij je valkuilen vermijd? Dat kan! Bekijk de mogelijkheden: 

  • individuele training: spelen vanuit jouw kwaliteiten
  • teamtraining kernkwaliteiten

Training kwaliteiten ontdekken

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.