Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Feedback ontvangen: hoe doe je dat?

Feedback ontvangen heeft alles te maken met een enorm stuk persoonlijke ontwikkeling. Het is geen kunstje die u uzelf aanleert. Feedback ontvangen is te leren maar slechts deels een vaardigheid. Wat moet je niet doen als je feedback krijgt?

Tips

  • Feedback ontvangenVraag door wanneer het u onduidelijk is
  • Ga nooit in de verdediging: ook niet wanneer u zich aangevallen voelt!
  • Wees open in de vraagstelling naar de ander toe
  • Vraag de ander waarom het zo belangrijk voor hem is om dit tegen u te zeggen
  • Geef eerlijk toe wanneer u fout zit
  • Wees oprecht om aan te geven dat u het vervelend vindt wanneer u een ander geraakt hebt
  • Bagatelliseer of verklein niet wat de ander tegen u zegt
  • Wees vriendelijk, kijk de ander open aan en luister
  • Laat u niet irriteren!
  • Blijf rustig en kalm

Persoonlijke leerdoelen

Vaak horen er een aantal persoonlijke leerdoelen om feedback op de juiste manier te kunnen ontvangen.

Negatieve feedback: vat u het té persoonlijk op?

Hebt u de neiging om negatieve feedback zeer persoonlijk op te vatten? Dan passen een aantal leerdoelen uit de training assertiviteit bij u.

Wat moet je niet doen?

Onderstaand een aantal zaken die je niet moet doen:

  • Tsjaa dat kun je nu wel zeggen maar kijk ook eens naar jezelf

    Wel: hoe bedoel je dat?

  • Prima als jij dat vindt, maar dat zegt toch genoeg over jezelf?

    Alles wat ik over een ander zeg, zegt ook iets over mij. Alles wat een ander over mij zegt, zegt ook iets over de ander. Maar vertel wat het met u doet in plaats van de bal terug te kaatsen.

  • Ja maar, dat kwam doordat...........

    Niet doen: uitleggen hoe het allemaal zo gekomen is. Dat geloven wij wel.Vertel wat het bij u oproept of vraag waarom het voor de ander zo belangrijk is om dit te zeggen tegen u

  • Dit is nu net een opmerking voor jou..........

    Niet doen: laat de psycholoog thuis.

  • Jij irriteert me enorm als je dit zo tegen mij zegt......

    Niemand irriteert u, niemand frustreert u, niemand maakt u boos. Zo machtig is een ander niet. U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigen gevoelens en behoeften. Dus de vraag is: waarom irriteert me dat? Waarom raakt me dat zo?

Lees ook: de feedbackregels.

Leerdoelen training feedbackvaardigheden

De Steven nog andere leerdoelen ontwikkeld voor de training feedbackvaardigheden

Leerdoelen training feedbackvaardigheden

Training feedbackvaardigheden

Wilt u een training feedbackvaardigheden volgen? Aarzel niet! Neem meteen contact op.

Training feedbackvaardigheden

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie

Authentiek communiceren

Wil je werken aan jouw communicatie? E-book authentiek communiceren is te bestellen via de webshop!

ebook communicatie

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.