Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vraagtechnieken verbeteren: doorvragen en vragen stellen

Wil je jouw vraagtechnieken verbeteren? De juiste vragen leren stellen en goed leren doorvragen? Is jouw leerdoel om jouw gespreksvaardigheden te verbeteren en effectieve gesprekstechnieken te leren? De Steven is specialist in communicatietraining! We stellen voor jou een maatwerktraining samen die precies bij je aansluit.

Goede vragen stellen is moeilijk

Goede vragen stellen is vaak nog moeilijker dan goede antwoorden geven. Vragen stellen heeft namelijk alles te maken met goed luisteren en op de juiste wijze interpreteren. Het is ook:

  • begrijpen wat je vraagt
  • begrijpen en aanvoelen wie je de vraag stelt

Jouw gesprekstechnieken gaan enorm vooruit wanneer je de juiste vragen leert stellen. En sommige mensen verbaast het maar vragen stellen hoort bij luistervaardigheden. Goed luisteren, betekent de juiste vraag stellen. En waarom is dit zo belangrijk? Omdat alle antwoorden er al zijn, we kunnen er alleen niet altijd bij. Omdat ze onbewust zijn. Omdat we ze om wat voor reden dan ook niet zien of niet willen zien. De juiste vraag op het juiste moment is als een sleutel die precies in het slot past. De juiste vraag op het juiste moment maakt het antwoord toegankelijk. Niet alleen voor degene die de vraag stelt, maar ook degene die het antwoord geeft kan zichzelf verrassen.

Vraagtechnieken verbeteren

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Vraagstijlen

Vragen stellen kun je leren, zeker wanneer jij je bekwaamt om de volgende vraagstijlen onder de knie te krijgen. Daarbij gebruik je open en gesloten vragen door elkaar.

  • Open vragen

    Open vragen beginnen met:  wat, waar, wie, welke, waarom, waarmee, wanneer en hoe.

    Een open vraag zou  kunnen zijn:

    • Wat wil je met deze training bereiken?
    • Waarom kies je voor de training communicatie en gesprekstechnieken?
    • Waar moet de training verzorgd worden?
    • Wanneer moeten we de training voor jou uitvoeren?
    • Wie nemen er allemaal deel aan de training?
    • Hoeveel deelnemers heb je?
    • Hoe ga je om met de lunchtijd?
  • Gesloten vragen

    Gesloten vragen kunnen in feite alleen met ja en nee beantwoord worden. Voorbeelden:

    • Je wilt dat de training op jouw locatie wordt uitgevoerd?
    • Je wilt dat de training dit jaar nog van start gaat?
  • Suggestieve vragen

    Een suggestieve vraag is een vraag waar een bepaalde vooringenomenheid in is opgenomen:

    • Je vindt dus dat jouw medewerkers te weinig communicatief vaardig zijn?
    • Begrijp ik het goed dat je de training pertinent op een externe locatie wilt uitvoeren?
  • Als….. dan… vragen

    Bij deze stijl onderzoek je de mogelijkheden bij de ander.

    • Als wij ervoor zorgen dat je het bedrag in drie termijnen mag betalen, heb je dan de mogelijkheid om het financieel rond te krijgen?
    • Als wij jou 10% korting geven op de totale prijs, kun jij er dan voor zorgen dat de betaling binnen 14 dagen plaatsvindt?
  • Verkennende vragen

    Deze stijl is uitermate geschikt om te achterhalen wat de ander nu precies bedoelt. Voorbeeld waarbij de klant ontevreden is over de levering van de auto:

    • Verkoper: Kun je aangeven waar je ontevreden over bent?
    • Klant: Ik heb wel 2 uur moeten wachten voor ik de auto mee kon nemen
    • Verkoper: We hadden jou dus beter kunnen bellen wanneer de auto echt klaar was voor de levering?
  • Specificerende vraag

    Je wilt achterhalen wat de ander bedoelt en daarom vraag je steeds verder door:

    • Klant: Ik zoek een zwart colbert
    • Verkoper: Waarom specifiek zwart?
    • Klant: Mijn vrouw zegt dat donkere kleding goed bij mij past.
    • Verkoper: Het zou dus ook donkerblauw kunnen zijn?
  • Vraag naar motieven

    Met deze vraagstijl onderzoek je de motieven van de ander.

    • Klant: Ik wil dat deze brochure in augustus gedrukt wordt.
    • Leverancier: Dus levering na 31 augustus is bezwaarlijk voor jou?
    • Klant: In ieder geval heb ik de brochures nodig op 14 september wanneer we op een beurs staan en ik wil niet het risico lopen dat het uitloopt.
    • Leverancier: Dus als wij garanderen dat je de brochures 1 dag voor de beurs hebt is dat OK?
  • Samenvattende vraag

    Met een samenvattende vraag controleer je of je de ander begrepen hebt en of de ander jou begrijpt. Lees ook: LSD (luisteren, samenvatten en doorvragen).

    • We zijn het dus eens over de levertijd van 14 dagen en de betalingsvoorwaarden?

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.