Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Wanneer communiceer je aanvallend?

Aanvallend communiceren wat is dat precies? Merkt u dat u snel in de aanval gaat?

Aanvallend

Aanvallend communicerenU bent aanvallend wanneer een ander zich door uw wijze van communiceren:

  • In de hoek gedrukt voelt
  • Geen weerwoord meer heeft of geen tegenspraak durft te bieden
  • Dichtklapt
  • Zich gekwetst voelt
  • Het gevoel heeft dat hij/zij overruled wordt
  • In de verdediging schiet

Voorbeelden

  • De ander beschuldigen:  sinds we een relatie hebben, is het met mij bergafwaarts gegaan
  • Oordelen: jij ziet er ook niet uit of jij bent volgens mij wel 20 kilo te zwaar of niet?
  • Veroordelen en aanspreken op de persoon: van jou komt niks terecht
  • In twijfel trekken: ik moet nog zien wat jij er van terecht brengt
  • Overdrijven: dat plan wat jij hebt ingediend, slaat helemaal nergens op

Autoritair en agressief

Aanvallende communicatie is autoritair en agressief. Wellicht wilt u een ander veranderen of tot andere zienswijzen brengen. Wat er feitelijk gebeurt is, dat u een ander de les leest, de wacht aanzegt of uw mening of zienswijze oplegt. Voorbeelden:

  • ‘nu ben ik aan het woord en ik wil dat je eens een keer naar mij luistert’
  • Het is ook je eigen schuld dat jij er niks van bakt op school: je zult ook geen enkel initiatief ondernemen om er wat van te maken
  • Initiatief nemen, ho maar, je bent zo passief als de pest

Wat bereikt u ermee?

Met autoritaire of agressieve communicatie bereikt u niet wat u zou willen bereiken. U bereikt alleen:

  • Dat mensen zich niet tegen u zullen uitspreken
  • Dat anderen zich van u afkeren
  • Dat mensen met een boog om u heen lopen om een confrontatie te vermijden

Ja maar, ik ben toch eerlijk?

Soms zeggen mensen: ik ben gewoon heel eerlijk. Ik zeg wat ik denk. Toch denken wij dat dit niet helemaal het geval is:

  • De vraag is of het eerlijk is om anderen af te branden of met de grond gelijk te maken zonder enig respect op te brengen voor de ander
  • Wat u zelf dwars zit of uw ongenoegen (of andere negatieve gevoelens) legt u neer bij de ander. U neemt geen verantwoordelijkheid voor uw eigen negatieve gevoelens.

Leerdoelen training communicatie

We hebben nog veel meer leerdoelen voor de communicatietraining voor u uitgewerkt. U kunt ook het overzicht bekijken van alle persoonlijke leerdoelen.

Leerdoelen communicatietraining

Training communicatie

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens

 

 


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.