Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Aanspreken op

Vind jij het moeilijk om anderen aan te spreken op:

  • houding en gedrag
  • afspraken die gemaakt zijn
  • het nakomen van bepaalde verplichtingen
  • verantwoordelijkheden
  • onjuistheden

In dit artikel leg ik uit waarom dat vaak moeilijk is en wat je eraan kunt doen.

 

Aanspreekbaar zijn op

Doe de communicatietest!

Bij De Steven kun je een communicatietest doen om inzicht te krijgen in jouw sterke punten en valkuilen, wanneer het over communicatie gaat.

Zo krijg je inzicht in jouw communicatie-ontwikkeldoelen!

Meer informatie

Communicatietraining

Wil je een training volgen om jouw communicatievaardigheden te ontwikkelen?

  • individuele communicatietraining
  • teamtraining communicatie verbeteren

Communicatietraining

Waarom is het moeilijk om de ander aan te spreken?

Waarom is het moeilijk om de ander aan te spreken? Ik noem een paar voorbeelden:

  • Je bent bang voor de reactie van de ander: straks wordt de ander boos of is de ander teleurgesteld
  • Je bent bang dat de ander de boodschap als kritiek opvat
  • Je leeft in een cultuur van: aardig zijn voor elkaar en het vermijden van confrontaties
  • Je ervaart onvoldoende veiligheid om de ander aan te spreken
  • Je bent bang dat het later tegen je gebruikt wordt
  • Je meent dat het toch niet helpt: de ander is niet aanspreekbaar
  • Je bent bang dat jij je niet goed uitdrukt of dat jij jouw emoties niet geheel onder controle kunt houden

Hoe reageert de ontvanger wanneer hij/zij aangesproken wordt op?

De ontvanger heeft ook een belangrijke rol in het proces:

  • Reageert de ontvanger boos of gepikeerd?
  • Gaat de ontvanger in de verdediging en weerstand?
  • Gaat de ontvanger de zender de komende dagen (ver)mijden?
  • Gaat de ontvanger overal rondbazuinen dat hij/zij aangesproken is op?
  • Levert het verwijdering op?

Afspreken, bespreken, aanspreken en uitspreken

Afspreken, bespreken, uitspreken en aanspreken is een traject dat wij verzorgen in teams en organisaties etc.

Afspreken, bespreken, aanspreken, uitspreken

Waarop zouden we elkaar moeten aanspreken?

De basis om elkaar aan te spreken ligt in de afspraken die wij hebben gemaakt.  We zien regelmatig dat er geen duidelijke afspraken zijn gemaakt waarop we elkaar zouden kunnen aanspreken. De afspraken die gemaakt zijn, zijn vrijblijvend, te vaag of niet concreet waarop aanspreken niet mogelijk is.

Hoe spreek je de ander aan?

De volgende vraag is de HOE-vraag: hoe spreken we de ander ergens op aan?

  • Op de persoon spelen

    Aanspreken op heeft niets te maken met het op de man of vrouw spelen in onze communicatie. Uitspraken als: sinds jij leidinggevende bent loopt het voor geen meter binnen onze organisatie, hebben niets te maken met ons gedrag. Dat is een veralgemenisering enerzijds, een overdrijving anderzijds en bovendien beschuldig je dan iemand van jouw eigen gevoelens van ongenoegen.

  • Aanspreken op gedrag

    In basis gaat het om aanspreken op gedrag. Dus zonder de persoon onderuit te halen. Objectief! Niet beledigend of kwetsend in termen van 'jij bent ook wel heel gemakkelijk ingesteld' of 'jij laat het er altijd op aankomen' (dat is veroordelend) maar 'ik zou vandaag de stukken van jou krijgen omdat we hebben afgesproken dat 1 juli de deadline is, ik heb echter nog niets ontvangen'.

Aanspreekbaar zijn is verantwoordelijkheid nemen

Een medewerker die aanspreekbaar is op gedrag of op gemaakte afspraken neemt zijn/haar verantwoordelijkheid. Verschuilgedrag is niet nodig, excuus-gedrag evenmin en sorry-gedrag ook niet.

Aanspreekbaar zijn

Aanspreken en teamontwikkeling

Aanspreken op gedrag of op gemaakte afspraken is niet alleen de taak van de leidinggevende. Binnen een goed functionerend team spreken teamleden elkaar onderling ook aan. Tweede: binnen een goed functionerend team zijn de teamleden ook aanspreekbaar op.

Vertrouwen is de basis

Organisaties waar in de onderbuik te weinig vertrouwen is, lopen er vaak tegenaan dat medewerkers zich weinig uitspreken en dus elkaar ook niet aanspreken op. Men omzeilt iedere confrontatie, men is conflictvermijdend en men vindt het erg moeilijk om zich bloot te geven over wat men er nu echt van vindt.

Interne communicatie verbeteren

Een traject gericht op het verbeteren van de interne communicatie heeft vaak te maken met het leerdoel: afspreken, bespreken, uitspreken en aanspreken op.  Organisaties kunnen rendement boeken en doorgaans een behoorlijke efficiencyslag maken wanneer men progressie maakt op deze leerdoelen.

Training communicatie en gesprekstechnieken

Wil je een training communicatie en gesprekstechnieken volgen?

Communicatietraining

Testen, webinars en E-book

Bekijk onze webshop waar je tal van aanbiedingen treft zoals:

  • Webinar over persoonlijke communicatie
  • E-book over authentiek communiceren (in PDF)
  • Communicatietest

ebook communicatie

Webshop De Steven

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.