Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Vrijwilligers motiveren: hoe moet dat?

Een taak voor sommige leidinggevenden is om vrijwilligers aan te sturen en dus ook te motiveren. Sommige organisaties maken gebruik van de inzet van vrijwilligers om aanvullende taken te kunnen verrichten binnen de organisatie. Toch vinden veel leidinggevenden het aansturen van vrijwilligers niet altijd eenvoudig.

Wat is het verschil met een dienstverband?

Vrijwilligers motiverenHet verschil met een medewerker die een dienstverband heeft, is dat medewerkers loon krijgen voor hun werkzaamheden, een arbeidsovereenkomst hebben en derhalve onder het arbeidsrecht vallen.

Mensen die vrijwilligerswerk doen, kunnen ook een aantal zaken in een contract overeenkomen maar over het algemeen vindt er geen loonbetaling plaats (wellicht een bijdrage voor de onkosten)  en is er geen sprake van een arbeidsovereenkomst.

Waardering voor vrijwilligerswerk

Laten we vooropstellen: fijn dat er vrijwilligers zijn die zich belangeloos inzetten voor de maatschappij en maatschappelijke taken. Menige sportvereniging heeft gedraaid op jarenlange inzet van vrijwilligers en dat geldt ook in scholen, kerken, zorginstellingen etc.

Belangeloos

Maar nu komen we al op de kern van ons betoog. Vrijwilligers doen het niet belangeloos. Ze doen hun werk zonder dat er een financiële vergoeding tegenover staat. Maar ook vrijwilligers hebben wel degelijk een belang. Heel simpel: anders deden ze het werk niet. Daar ligt de bron voor motivatie: ook vrijwilligers hebben drijfveren en behoeften.

Tijdelijk personeel

Tijdelijke krachten zoals uitzendkrachten, oproepkrachten of ZZP-ers: hoe motiveer je die?

Tijdelijke personeel motiveren

Wat is het verschil met medewerkers in loondienst?

Goeie vraag: het verschil met mensen in loondienst is niet zo hele groot. Ja zegt u: maar die krijgen er salaris voor en dat is toch anders. Wij zeggen: dat klopt maar salaris motiveert niet. Dus daar zit het verschil niet. Er is een ander verschil:

  • Medewerkers worden vaak geselecteerd op competenties. In het vrijwilligerswerk gebeurt dat zeker niet altijd en dus kan er niveauverschil onder de vrijwilligers ontstaan.
  • Veel leidinggevenden zullen niet gauw corrigerend optreden tegen een vrijwilliger omdat ze vaak al blij zijn dat ze bemensing genoeg hebben. Ze willen niet in de situatie komen dat iemand zegt: ‘dan stop ik er wel mee’.

Hoe krijgt u gemotiveerde vrijwilligers?

Laten we voorop stellen: door ze te behandelen alsof het medewerkers zijn die een dienstbetrekking bij uw organisatie hebben (en dus loonbetaling).  Maak geen onderscheid. Een paar tips:

  • geef iedere vrijwilliger zinvol werk
  • zorg dat er taken zijn die aansluiten bij de competenties van de vrijwilliger
  • wees duidelijk ook over uw verwachtingen: duidelijkheid in teams en organisaties draagt bij aan motivatie medewerkers
  • biedt ze hulp en steun waar nodig: medewerkers steunen en ondersteunen betekent dat u achter uw medewerker staat
  • help ze bij hun  ontwikkeling: dat motiveert!
  • geef ieder persoonlijke aandacht: neem ze serieus ook qua inbreng en ideeën
  • betrek ze erbij (zo creëert u betrokkenheid) alsof ze bij u in dienst zijn
  • voorkom dat ze het gevoel krijgen dat ze wat bij de organisatie aanhangen

Gedwongen vrijwilligerswerk

Soms maken vrijwilligersorganisaties gebruik van mensen die gedwongen worden om taakstraffen uit te voeren. Dat zijn in feite onvrijwillige vrijwilligers. Hoe motiveert u die? Laten we voorop stellen dat hun motivatie duidelijk anders ligt dan bij de vrijwillige vrijwilliger. Het is niet hun eigen keuze geweest om bij uw organisatie aan de slag te gaan. Toch geldt ook hier hetzelfde: wees duidelijk over uw verwachtingen, betrek ze er zoveel mogelijk bij en begrijp hun positie.

Leerdoelen

We hebben nog meer leerdoelen voor de training motiveren medewerkers voor u uitgewerkt.

Leerdoelen training motiveren

Training motiveren

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Coach Jan Stevens


Nieuw in de webshop

Bestel dit Ebook via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Webinar terugkijken: ontdek jouw kwaliteiten en talenten

Wil je de webinar terugkijken over het ontdekken van jouw kwaliteiten en talenten? Onderwerpen:

  • Wat is talent?
  • Wat zijn kernkwaliteiten?
  • Indeling van kwaliteiten
  • Zelfvertrouwen en kwaliteiten
  • Kwaliteiten in de koelkast
  • Jouw kwaliteiten ontdekken

Schrijf je meteen in en na betaling van € 12,50 krijg je meteen toegang.

Webinar kwaliteiten

Meer informatie


 

Zomeraanbieding: persoonlijk ontwikkelpakket

Wil je deze zomer gebruiken als rustmoment om te werken aan jouw persoonlijke ontwikkeling? Dan is dit voor jou een unieke kans.

Actie van 16 juni t/m 31 juli 2021: 3 e-books over persoonlijke ontwikkeling! Van € 56,85 voor € 39,95.

Zomeraanbieding

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Wil je onze nieuwsbrief ontvangen?

Op de hoogte blijven van onze nieuwste workshops, webinars of artikelen die wij plaatsen? Abonneer je op onze (gratis) nieuwsbrief!

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.