Loading ...

Direct informatie? 0528 23 60 30

Of mail naar planning@desteven.nl

Motiveren medewerkers na reorganisatie

De reorganisatie is achter de rug. De medewerkers die door inkrimping moesten vertrekken zijn ook daadwerkelijk vertrokken. De directie en ook de HRM-afdeling halen opgelucht adem. Eindelijk! We kunnen weer een stap voorwaarts maken. En wat blijkt? De achterblijvers zijn minder gemotiveerd! Wat vreemd is dat! Ze zouden blij moeten zijn dat zij nog een baan hebben. Wat is er aan de hand?

Impact reorganisatie op motivatie medewerkers

Nogmaals: Jouw medewerkers dus de achterblijvers zouden superblij moeten zijn. Zij hebben immers nog een baan! En dus ook zekerheid! Toch blijkt in de praktijk van alledag dat dit niet het geval is. Verstandelijk begrijpen ze wel dat het zo is. Maar in hun emotie en gevoelens ligt het duidelijk anders.

Motivatie beschadigd door wantrouwen

In de praktijk van iedere dag blijkt dat medewerkers soms zelfs moeilijk te motiveren zijn na de reorganisatie. De stoom is eruit. De bezieling is weg of het élan of geloof. Het vertrouwen heeft een deuk opgelopen en heeft wellicht zelfs plaats gemaakt voor angst. Vragen als: zijn we er nu? Of komt er nog een volgende ronde? Redden we het nu als bedrijf? Of gaat het alsnog niet lukken?

Mederwerkers motiveren na de reorganisatie

Doe de leiderschapstest

Wil je inzicht in jouw natuurlijke stijl van leidinggeven (online test)? Wil je weten waar jouw individuele leiderschapskwaliteiten liggen? Wil je jouw persoonlijke ontwikkeldoelen leren kennen?

Meer informatie

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Een reorganisatie is een rouwproces

In veel gevallen wordt voorbijgegaan aan het feit dat de reorganisatie een rouwproces is. Het is een verandering die niemand heeft gewild en waar geen werknemer voor heeft gekozen. En hoewel een reorganisatie onvermijdelijk kan zijn: het is een verlieservaring. Vertrouwde collega's zijn opeens weg. Vakkennis is uit de organisatie gehaald. Expertise waar we blind op konden varen, is verdwenen. Iemand zei: 'vroeger was ik trots op ons bedrijf, nu heb ik dat niet meer'. Het bedrijf heeft niet meer die betekenis die het had. Er is iets veranderd.

Vaak worden gevoelens niet benoemd

Deze gevoelens worden vaak niet benoemd. Ook niet door de leiding. Er worden wat sturingsmechanismen ontwikkeld die vaak louter rationeel zijn. Maar de onderstroom wordt niet besproken. Lees ook: Bovenstroom en onderstroom binnen organisaties.

Transitie

De reorganisatie noem ik een verandering. Bezieling in de organisatie herwinnen noem ik transitie. Transitie is ervoor zorgen dat het plezier, het élan weer terug komt in de organisatie.

Fasen in het transitieproces

We onderscheiden een aantal fasen in het transitieproces:

  • het benoemen van de pijn
  • de fase van verwarring en richting zoeken
  • de aanvaarding en de eerste kleine successen

Training motiveren van medewerkers

Bekijk de training motiveren van medewerkers voor leidinggevenden en managers.

Training motiveren van medewerkers

Leerdoelen voor de training

Een aantal leerdoelen voor het motiveren van jouw medewerkers hebben we voor jou uitgewerkt.

Leerdoelen motiveren medewerkers

 

Auteur

Dit artikel is geschreven door Jan Stevens.

Jan Stevens


Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden

Bestel dit e-book (PDF) via de webshop! Titel: Jezelf kwijtraken & jezelf hervinden.

Ebook jezelf kwijtraken

Meer informatie

Bekijk alle e-books

  • Willen is minder moeten
  • Authentiek communiceren
  • Word assertief: doorbreek de vicieuze cirkel!
  • Conflicthantering
  • Delegeren en loslaten
  • Jezelf kwijtraken en jezelf hervinden
  • Hoogsensitief: label of labiel?
  • Talenten en kwaliteiten: jouw houvast en zekerheid!
  • Hoogbegaafd: probleemgeval of gave?
  • Luister en zie mij: het diagnostisch gesprek met hoogbegaafde kinderen!
  • Analysevaardigheden
  • Hoe ga je met je tijd om?
  • De kwaliteitenbibliotheek: 163 kwaliteiten uitgebreid beschreven
  • Verbeterplan bij disfunctioneren
  • Zelfvertrouwen: mag ik er twee kilo bij?

Bekijk alle e-books

Authentiek communiceren: dat kun je leren!

ebook communicatie

Je zendt wie je bent. Dat is authentiek communiceren. Dat betekent dat je communiceert zoals je van origine bent. Originaliteit dus en geen kopie of imitatie van anderen. Niet zoals de wereld om je heen verwacht dat het zou moeten. Maar gewoon: zoals jij bent!

Meer informatie

Onze nieuwsbrief

Ben jij leer- en nieuwsgierig? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!
Met jouw aanmelding ga je akkoord met onze privacyverklaring en het ontvangen van onze nieuwsbrief. Je kunt je natuurlijk op elk moment weer afmelden.

Telefonisch contact? Heb je vragen? Bel ons op 0528 23 60 30 en vraag naar Monique van Nuil.